Tuesday, 3 March 2009

Luaskan Skop Dakwah

Tiada kelas hari ini. Begitu juga esok. Memang seronok tetapi sayang, tiada progres untuk esei. Aduhai.. Perlu lebih bijak bahagikan masa selepas ini.

Moga Pearls of Islam, duo nasyid berunsur rap dari London dapat memeriahkan malam Sister’s Ball, 17 Mac. Dua kumpulan nasyid (Soutun Nisa dan An-Nasehah) telah bersedia membuat persembahan. Dua kumpulan yang mengharumkan nama University of Nottingham di NISE (Nisa’ Nasyeed Extravaganza) di Leeds. Terima kasih,kak! O-hanna, ada sesiapa nak masuk nasyid tahun depan? Nak join.. Hehe..

Tak ketinggalan Rania dengan kumpulan Rayhana. Da ‘cop’ awal-awal untuk membuat persembahan. Tak pernah saya jumpa seseorang yang begitu meminati Raihan, hinggakan hafal hampir setiap bait lagu tanpa sikit pun memahaminya. Jadi, biasanya, saya dan kawan-kawan lain la yang perlu menjadi penterjemah. Tabik spring pada Rania!

Esok ada pemantauan rumah di Raleigh Park. Apalagi,kemas la rumah ini. Bukan hipokrit (kami baru je vacuum rumah minggu lepas k..), tetapi bila ada sesuatu yang memaksa, baru la semangat sikit nak mengemas. Hehe.. Orang rumah saya yang dari Jepun kata,rumah kami ni da cukup bersih. Rumah orang lain lagi teruk. Saya tak tahulah pula kondisi rumah orang selain orang Malaysia. Sempat la berdakwah dengan dia tadi..

‘It’s ok, Shu Wei. By hook or by crook, we have to clean all this, although there are no inspection will take place.’

Kebersihan itu separuh dari iman.

Sebut soal dakwah, saya kira perkataan ini mungkin agak ‘menyeramkan’ bagi sesetengah pihak. Berdasarkan apa yang saya dapat dalam Halaqah tadi, Sister Fullah membetulkan semula erti dakwah yang sebenarnya.

‘Dakwah is not just talk you give to people, but it’s more than that. Your result in exam, your studies and your manners will reflect what Islam is.’

Dakwah, dalam bahasa mudahnya, menyampaikan kebenaran tentang Islam. Melalui perbuatan, percakapan, teknologi dan pelbagai lagi. Jangan kecilkan skop dakwah. Jadi, kiranya bila kita berpekerti mulia, orang akan memandang, indahnya Islam. Bila kita menjaga kebersihan, orang bukan Muslim akan tahu, orang Islam suka akan kebersihan.

Entah mengapa, Sister Fullah kerap menyebut hal ilmu rumahtangga. Geli juga hati mendengarnya. Tapi pada hakikatnya, ilmu itu sangat berguna untuk masa depan. Sister Fullah kata (bukan saya yang kata!), apa sahaja kisah silam pasangan kita (yang sah di sisi Allah), seeloknya tak perlu kita ambil tahu kerana ia boleh menjejaskan hubungan itu. Yang penting, adalah masa sekarang dan masa akan datang.

Sepertimana kita tidak mahu orang mengetahui masa silam kita (terutama ketika berada di zaman ‘Jahiliyyah’), begitu juga kita tidak patut membongkar kisah silam seseorang. Jika dia telah bertaubat nasuha, InsyaAllah, Allah menerima taubatnya. Jadi kita juga perlu menerima dia seadanya. We are no one to be judgemental to the others.

Sebut pasal ‘rumah dan tangga’, geram juga hati bila mengenangkan Kursus Pra Perkahwinan di Leeds 7-8 Mac. Selalu macam ni.. Dua aktiviti bertindan dalam satu masa. 7 Mac- Malaysian Nite. Memang mustahil kalau saya tak pergi. Terukla saya dikerjakan oleh Kak Su dan Kak Sya nanti. Hehe.. Ampun kak… :)

Kak Intan, tolong dengarkan apa yang Ustaz Erfino sampaikan dalam kursus tu nanti ya.. Wah,nanti akak dapat sijil Kursus. Haha.. Sah penggunaan di Malaysia pula tu. Diiktiraf lagi..

Da cukup.. Cerita pasal ni di hari lain pula. InsyaAllah. Usaha untuk esei. Kalau dapat siapkan esei cepat, tu da kira dakwah. Mesti kawan tutor saya dapat gambaran yang Muslim tak suka bertangguh. Usaha!


p/s: Gembira sebab ada editor peribadi.. ^_^

2 comments:

rifahthetwin said...

rasa mcm klaka la pulak...berdebar2 bila baca...hekhek

su_zul said...

salam.ko baca ape smpi berdebar2 ni,arifah?ha..mesti ada pape ni..jeng3..he3..poyo ^_^

Followers