Tuesday, 2 June 2009

Standing In The Eyes of The World

Bak kata Ella, Malaysia kini telah standing in the eyes of the world. Satu fakta yang tak lagi diragui. Kalau tak, masakan waktu saya berjaulah di Paris, orang di sana memandang tinggi pada orang Malaysia. Kalau di University of Nottingham pula, Catering Office itu sudah cam, kalau Malaysian adakan aktiviti, tentu ada ‘makan besar’.. Well, perut orang Malaysia..

Yang itu, apa yang positif. Bagaimana pula dengan bahagian yang agak kurang senang gegendang telinga menerima gelombangnya? Ada juga saya baca Utusan Online baru-baru ini yang memaparkan Ah Long yang mengurung mangsa di dalam sangkar. Terbaca juga berita berkenaan kapal terbang Air France- Airbus A330 yang disambar petir dan menjunam ke Lautan Atlantik. Peluang untuk 228 penumpang untuk terselamat sangat-sangat tipis. Innalillah hi wa inna lillah hi rajiun.

Bila mahu pulang ke Malaysia ni, macam-macam berita yang menggerunkan. Soal kuarantin di lapangan terbang, antara isu utama. “Kalau mahu bersin di LCCT nanti, tahan je tau.. Nanti orang suspek kita ada swine flu.. Hehe..” Moga Allah selamatkan perjalanan kami dan permudahkan urusan.

Berbalik kepada Malaysia di mata dunia, berita menarik di akhbar Metro, akhbar percuma di UK.

Model flees prince who 'slashed and raped' her

Monday, June 1, 2009

A teenage model has accused her Malaysian prince husband of treating her like a sex slave after a daring escape from his clutches.

Manohara Odelia Pinot said the royal had raped and tortured her, slashed her with razor blades and forced her to take drugs while she was locked in his palace.

The 17-year-old US-Indonesian socialite also claimed the Malaysian and Indonesian governments ignored her pleas for help and 'told lies' about her welfare.

She was able to escape only when the prince's family visited Singapore and she ran away from her guards while in a hotel.

'Sexual abuse and sexual harassment were like a daily routine for me – I could never think a normal man could do such things,' she said.

'I am still traumatised.'

Manohara, from Jakarta, married Tengku Temenggong Mohammad Fakhry, the prince of Kelantan state, in a fairy-tale wedding last year.

But afterwards, she claimed she was locked up in his palace, often raped and forced to take sedatives which made her sick.

She was threatened with torture if she did not smile at functions, she added.

The model, who is divorcing her husband, also said the Malaysian government stopped her mother visiting her, while the Indonesian authorities said she was 'fine'.

She escaped at the weekend after pushing an emergency stop button in a hotel lift, where she knew CCTV cameras would deter her guards from giving chase.

The Malaysian government said it would not investigate.

The Kelantan royal family has not commented.

‘Terkezut’ juga saya. Sambil menunggu tayar Hopper bus bergolek, lantaran kebosanan kerana keseorangan, saya mencapai Metro. Tak sangka, belek punya belek, jumpa berita ini. Almaklumlah, sudah lama berita tentang Malaysia tak terpampang di dada akhbar Metro. Kalau dulu, kamain lagi. Majlis fatwa kita haramkan wanita berkelakuan tomboy (betulkan jika saya silap), Metro kata, Malaysia tidak membenarkan wanitanya memakai seluar. Ai…

Jadi, anda nilailah sendiri. Ada mata-mata yang memandang di sebalik kaca mata hitam mereka. Menanti kita leka sedikit agar mereka beroleh peluang. Setiap seorang dari kita adalah duta pada Malaysia.. Cerminan pada Islam itu sendiri.

Yusuf Islam, yang dulunya dikenali dengan nama Cat Steven, yang juga sahabat baik Michael Jackson yang kini dikenali sebagai Mikael Jackson, pernah berkata: “Jika saya memerhati pada keperibadian Muslim itu sendiri, takkan saya temui keindahan Islam. “ Pengakuan jujur darinya menunjukkan betapa akhlak seorang Muslim itu entah ke mana. Fikir-fikirkanlah..

على كل مسلم صدقة قيل : أرأيت إن لم يجد ؟ قال : يعتمل بيديه فينفع نفسه ويتصدق قال : أرأيت إن لم يستطع ؟ قال : يعين ذا الحاجة الملهوف قال : قيل له : أرأيت إن لم يستطع ؟ قال : يأمر بالمعروف أو الخير قال : أرأيت ؟ إن لم يفعل قال : يمسك عن الشر فإنها صدقة

Ertinya : Nabi berkata : pada setiap muslim tuntutan untuk bersedeqah

Sahabat berkata : Bagaimana jika tidak mampu?

Nabi jawab : Usahalah dengan kedua tanganmu untuk hasilkan perkara bermanfaat dan bersedeqahlah.

Sahabat bertanya : Bagaimana jika masih tidak mampu ?

Nabi menjawab : Carilah orang yang sangat memerlukan bantuan (dan bantulah sama ada dengan tenaga atau ditunjukkan kepada yang mampu).

Sahabat bertanya : Bagaimana jika masih tidak mampu?

Nabi menjawab : Ajaklah orang lakukan perkara kebaikan dan larang mereka dari kemungkaran.

Sahabat bertanya lagi : Bagaimana jika masih tidak mampu?

Nabi menjawab : Janganlah kamu lakukan perbuatan buruk, ia juga satu sedeqah.

( Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


3 comments:

idsyAleeya said...

salam;)
waed yg duk kat indonesia nie lgla terasa hendaknya
siaran tv kat cni siap tygkn live interview ngan manohara
smpi roomate yg indonesia nie pun tau
malu plak rsnye
btulke cerita di sebalik itu?
kite nntikn cerite seterusnye;)

Conn’s syndrome said...

sebab Manohara Odelia Pinot ni bekas model...
Altantuya Shaariibuu pun bekas penuntut modelling school....

nak kena jadi model dulu baru dapat liputan...

Nur Suhaila Zulkifli said...

waed:wslm.. sabaq ek waed..cian kawan kte yg sorg ni..insyaAllah, penderitaanmu bakal berakhir kalau ada yang menceritakan apa yang sebenarnya berlaku..

Conn's syndrome: Tapi kan, saya rasa bukan sebab model je, baru orang UK mahu buat liputan tentang Malaysia..

Followers