Thursday 28 January 2010

Episod Sebuah Perjuangan

Afwan (maaf). Can't stop myself from telling something I keep in silent for the whole week. Something that force me to reflect myself. How far I have been. What I have done. Which path I have taken..

Indahnya Menjadi Ansorullah, Penolong Agama Allah

Seorang demi seorang pejuang Allah yang saya kenal telah dijemput kembali padaNya. Meskipun sekadar berselisih, tidak bertegur sapa, tapi mereka dekat sebenarnya. Sayang, tak dapat kenal mereka dengan lebih lanjut.

Ingat lagi kisah seorang pengantin baru yang baru sahaja selesai akad nikah 4 jam sebelum beliau terlibat dengan kemalangan jalan raya? Pagi itu, usai solat subuh berjemaah, saya terima mesej. Khabar mengejutkan. Kelu tanpa bicara. Kisah tragis yang menimpa seorang warga Nottingham yang baru sahaja tamat pengajian.

Baru-baru ini pula, sedang melayari blog Kongres Pendidikan, tiba-tiba tersentak melihat tajuk "Rehatlah Kamu di Sana". Berkurangnya seorang penggerak SPIN. Walaupun belum sempat bekerja sekali, saya rasa pernah ketemu arwah di Kongres Pendidikan di Shah Alam sewaktu bercuti lepas.

Kedua-duanya terlibat dengan kemalangan jalan raya yang tragis. Seorang dicabut nyawanya ketika sedang dalam perjalanan untuk menunaikan solat Jumaat, seorang lagi pula baru usai pulang dari Kedah.

SubhanaAllah, indahnya syahid dalam agamaMu. Kereta akh Ariff yang dinaikinya remuk teruk lantaran terperosok ke dalam bas. Jenazahnya hanya calar sedikit sahaja. Sebelum tragedi berlaku, mesej diterima oleh isterinya, "Jangan terkejut jika esok abang pakai baju lain." MasyaAllah..

[mainpix3.jpg]

Ibu saudara Akh Fadhiri bermimpi bertemu arwah, dipeluknya arwah yang ketika itu berbaju hijau. Wajah arwah berseri-seri.. Ibu saudaranya bertanya, "Tak nak balik ke?" Jawab arwah, "Tak nak.. nak duduk sini,cantik sangat kat sini.." MasyaAllah..

Kita reflect semula diri kita. Bagaimana caranya mati kita. Sebagai syahid atau seorang yang tak layak cium bau syurganya. Nauzubillahu min zalik.

As-syahid Faris Audah

Teruslah Berjuang, wahai Mas Afzal

Tidak tahu kenapa, minggu ini saya lebih sensitif dari biasa. Hati terlalu mudah tersentuh. Memikirkan tentang betapa lemahnya iman dan kurangnya ketabahan jika dibandingkan dengan orang lain. Betapa hebatnya ujian Allah yang tiba pada insan-insan terpilih. Betapa mereka sungguh kuat dan tabah. Ditimpakan penyakit, mahupun musibah satu demi satu. Mereka insan yang terpilih. Saya tidak dapat gambarkan bagaimana saya jika berada di posisi mereka.

"Dan orang-orang yang beriman serta mengerjakan kebajikan, Kami tidak akan membebani seseorang sesuai dengan kesanggupannya. Mereka itulah penghuni syurga, mereka kekal di dalamnya." (Surah al-A'raf:42)

Moga Allah memudahkan perjalanan hidup seorang lagi hambaMu. Kurniakanlah dia ketabahan mengharungi setiap kesakitan barah yang menyerang. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Dia sumber inspirasi ramai insan, ya Allah. Selamatkanlah dirinya. Engkau lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaMu. Amin.. amin ya rabbal 'alamin..

2 comments:

joegrimjow said...

bila berlaku baik
jasa akan tetap di kenang

Unknown said...

salam...ulama kata ada 4 cara untuk meyakini kekuasaan Allah swt....

1...cakapkan kebesaran Allah.
2...cerita kisah nabi2,mcm na Allah bantu nabi2...
3...cerita kisah para sahabt r,hum,mcm na depa dpt bantuan Allah.
4....mengetahui tanda2 atau alamat2 iman...rujuk munhtakhab al-hadith bab kalimah iman...

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...