Saturday, 10 April 2010

Can't Take My Eyes Of You?

Things to Ponder

Perkongsian daripada seorang sahabat..

Babak 1:

Sop: Kau tahu tak, Zetty tu dulu free hair...tetiba je datang kesedaran nak pakai tudung

Meon: Ye ke??!! Macam tak caya je..

Sop: Ha ah..ok gak la....dalam majalah sekolah ada lagi gambar dia..kau nak tengok?

Babak 2:

Pada suatu hari Sop dan Meon sedang berjalan-jalan di kotaraya London. Tiba-tiba mereka terlihat kelibat seorang wanita bertudung labuh ala-ala KCB...

Sop : Eh, ada gadis mcam dalam KCB la...

Meon : Mana? Mana? Mana?

Sop: Tuuu...Tengah jalan ramai2 depan Madame Tusod..

Meon: Ooooooo.....Macam kenal, yang pakai tudung kaler merah jambu tu ke?

Babak 3:

Sop dan Meon menyambung kembara cuti Easter mereka di bandaraya Dublin. Cuaca semakin panas.

Sop: astaghfirullahal azim, singkatnya skirt minah saleh tu...tak solehah langsung...!!

Meon: eh ye ke? yang mana satu? Yang skirt oren tu ke?

Sop: tak, yang kaler biru , blouse biru muda tu..

Meon : Ha ah la..betul lah cakap kau...


Ada Apa Dengan Mata

Untuk jadi hebat, kita kena menutup & menundukkan pandangan. Ini bukanlah bermaksud semuanya kena pejamkan mata 24 jam (penat juga tu), atau membina dinding dan tembok 'batu sepanjang masa atau semasa kuliah-kuliah agama sahaja, tetapi menjaga dan memelihara kedua mata kita daripada MENJADI LIAR.

Apabila datangnya peluang terbentang di hadapan kita, samada semasa sedang berseorangan, atau sedang berdua bersama rakan karib, atau bersama masyarakat umum, kita mestilah bertindak SEGERA dan PINTAR untuk tidak mengamati kecantikan wanita yang terbentang dan segeralah mengalihkan pandangan daripadanya sambil bersyukur dan beristighfar.....

''Alhamdulillah, Allah jaga mata dan hati aku.....Ya Allah, ampunlah dosa aku, moga Allah beri yang lebih baik''

Allah berfirman;

إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ

As for those who fear their Lord, when alone in their privacy, they have attained forgiveness and a great recompense. (Surah al Mulk:12)

Kalau dahulu dia tidak bertudung, atau kurang menutup aurat, perlukah kita menatap gambar- gambar 'lama' itu lagi? Fear Allah brothers...Malulah sebab mereka itu dah diberikan hidayahnya...Kita bila lagi?

Kalau ternampak kelibat wanita yang berjilbab dan menutup aurat samada di majlis ilmu atau di jalanan, malulah dan pandanglah tempat lain. Itu bukan HAQ mu..Allah boleh ganti dengan yang lebih baik.

Kalau diberikan peluang melihat aurat wanita, takut dan malulah, kerana itu akan merendahkan darjah matamu dan merosakkan amal, sekaligus hati menjadi lali dan tidak tenteram....

End of part one for Brothers...Please try this at home.

Sisters, we need complementary actions..

Mutiara itu putih yang biasa, tapi ia cantik lantaran ada mahkota yang melindunginya agar sentiasa bersinar untuk menghiasi si pemakai.

Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku,dan matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Nur Suhaila Zulkifli
Nottingham.

No comments:

Followers