Saturday 24 April 2010

You Have The Power

Salah satu diskusi hangat dalam Kampung Notts: Pilihanraya di bumi UK.

Salah satu artikel menarik: Antara 2 Pilihanraya

Posted by: "MF Zulkifli"
Sun Apr 11, 2010 6:02 pm


In the name of ALLAH, the most Gracious and Merciful GOD..

Ketika penduduk Hulu Selangor sedang bersiap sedia untuk memilih ADUN baru mereka, rakyat UK sedang sibuk menantikan tarikh 6 Mei 2010. Tarikh yang dinanti-nantikan oleh rakyat UK untuk menyaksikan pusingan baru untuk memilih kerajaan bagi tempoh 5 tahun akan datang itu menjanjikan debaran bagi semua pihak. Menurut polling terkini, kemungkinan besar situasi kerajaan minoriti (Hung Parliament) akan berlaku di dalam pilihanraya kali ini.

Parti Konservatif dijangkakan akan mendahului parti pemerintah sekarang, mendapat sekitar 40% kerusi di parlimen. Parti Buruh pula dijangkakan bakal mendapat 30% kerusi, manakala parti Liberal Demokrat pula bakal mendapat 20%. Jika natijah sedemikian berlaku, kerajaan memerintah akan diberikan tempoh 18 hari untuk membentuk kerajaan campuran dengan kerjasama mana-mana parti lain untuk membentuk majoriti mudah, dan jika gagal, pihak yang mendapat undi terbanyak akan diberi peluang untuk membentuk kerajaan pula. Di dalam dua-dua keadaan, parti Liberal Demokrat dilihat sebagai penentu (king maker) untuk bersama membentuk kerajaan campuran yang baru.

Apa yang menarik mengenai pilihanraya di bumi penjajah ini ialah kematangan parti-parti politik dan juga rakyat serta media. Bukan sahaja kerajaan memerintah tidak menyalahgunakan jentera kerajaan untuk berkempen bagi pihak mereka, malah duit pembayar cukai tidak langsung disalah ertikan sebagai duit parti pemerintah. Parti Buruh yang memerintah juga tidak tergamak untuk memperbodohkan rakyat dengan menawarkan sekolah-sekolah baru, jambatan, jalanraya ataupun apa-apa 'rasuah' pilihanraya.

Rakyat UK juga tidaklah terlalu dungu untuk diumpan dengan 'ugutan' agar bersyukur kepada kerajaan memerintah dan juga dengan ugutan bahawa mengundi selain dari Parti Buruh akan menganggu kemanan, pembangunan dan juga ketuanan mana-mana bangsa. Di pihak yang lain, dosa dan pahala juga tidak menjadi 'rasuah' pilihanraya berbanding suasana di tanah air.

Selain dari parti perkauman seperti BNP, tiada parti-parti yang menggunakan isu perkauman untuk memaksa rakyat untuk mengundi calon-calon mereka. Media juga bersikap adil dan profesional dengan memberikan ruang kepada semua pihak untuk berkempen dan dikritik.

Pendek kata, di UK ini, rakyat memang benar-benar berkuasa, parti-parti politik juga mempunyai padang yang sama rata untuk mereka bersaing. Kempen-kempen di peringkat tempatan (dan bukan nasional) pula diberikan liputan oleh media tempatan secara sama rata dan adil. Setiap calon dari parti-parti yang bertanding diberikan peluang untuk mengemukakan manifesto mereka di akhbar-akhbar dan juga diberikan peluang untuk 'bertikam lidah' (
husting) di medan umum.




Setiap calon dari parti yang bertanding juga berjaya menyampaikan mesej mereka di pintu setiap rumah samada melalaui surat mahupun akhbar dan leaflet. Mereka memberikan peluang kepada semua pihak untuk berhubung secara terus untuk menyampaikan hasrat rakyat dan mendapatkan jaminan dari pihak yang bertanding.

Apa yang lebih penting, politik wang dan sogokan bukan sesuatu yang diterima oleh rakyat UK dan undang-undang mereka. Jika hendak dibandingkan sistem pilihanraya dan juga budaya politik di UK, mereka jauh lebih amanah, telus, berintegriti, efisien, adil dan tidak keterlaluan jika dikatakan sebagai 'lebih Islamik' berbanding mana-mana negara Islam.



Keratan akhbar Labour Party yang menjengah peti surat Teratak Adinda suatu ketika dahulu. Perhatikan manifesto mereka.. Ada 'isi'..

Hendak dibandingkan dengan PRU di Malaysia ataupun pilihanraya kecil yang bakal menanti di Hulu Selangor? Bagaikan langit dan bumi!!!

Namun, hati saya agak pelik, hairan dan kecewa dengan sesetengah pihak yang mengaku lebih Islam dan lebih benar dari kaum Muslimin yang lain yang aktif menjelang pilihanraya di UK untuk menyebarkan risalah dan juga khutbah mengenai 'HARAM'nya menyertai pilihanraya, KAFIRnya demokrasi dan juga 'HARAM'nya mengundi wakil rakyat dari kalangan bukan Islam di bumi UK ini!

Mengapakah manusia-manusia ini tidak sahaja berhijrah ke bumi Arab yang pemerintahannya lebih diktator dan hak rakyat dinafikan. Inilah padahnya apabila keIslaman hanya dinilai dengan hukum 'memotong' dan 'menyebat' semata-mata. Akhirnya nilai keadilan dan moral tidak diambil kira... * Yang sedang meneliti manifesto calon-calon dari kedua-dua Parti Buruh dan Parti Liberal Demokratik yang bertanding di Durham.

Kata saya:

Seronok bila pemimpin atasan parti berdebat antara satu sama lain. Setidaknya, tiada 'orang tengah' yang mengapi-apikan mereka sehingga mewujudkan perang mulut. Kalaulah tanah air tempat saya dilahirkan mengamalkan perkara sebegini, amannya hidup..

Sewaktu Peace of Palestine di Nottingham baru-baru ini, saya diberitahu oleh Akh Jo, yang faktor kenapa negara Arab tidak membantu Palestin adalah sebab mereka takut pada kuasa rakyat dalam menentukan perlantikan Hamas sebagai parti pemerintah. Oo.. patutlah..

Dengar macam lucu.. Tapi memang sepatutnya pemerintah yang takut pada rakyat. Bukan rakyat yang takut pada pemerintah. Namun, hanya apabila rakyat itu sedar kuasa besar yang mereka miliki. Anda sedarkah?

Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku,dan matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Nur Suhaila Zulkifli
Nottingham.

No comments:

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...