Thursday, 7 October 2010

OMG! Maher Zain In Malaysia!



Satu Fenomena
Kelakar bila melihat keletah Wardina yang tak sabar menanti ketibaan Maher Zain di studio TV3. "Da la pengacara semua perempuan.." Mana tak riuhnya. Saya rasa saya juga akan teruja bila artis yang kita minati hadir di depan mata. Jujur saya kata, saya sangat meminati Maher Zain, anak didik Sami Yusuf. 


Alhamdulillah lagu beliau telah menggantikan nama-nama artis yang dulunya saya minati kerana mendendangkan lagu cinta yang puitis, irama yang mengasyikkan. Namun, saya perlu berwaspada, Maher Zain hanyalah manusia biasa, dia bukan rasul, bukan nabi. Harusnya keterujaan bertemu Rasulullah saw perlu mengatasi segalanya.


InsyaAllah, You'll Fine Your Way
Soalan yang ditanya pada Maher Zain dalam video itu sangat bagus. Saya ada autobiografi Maher Zain ( ciri-ciri peminat..>_<). Tahu la juga, beliau adalah new-born Muslim. Meskipun berbangsa Arab namun beliau pernah jauh dari Islam.


"In fact, there were times when I was very far from Islam and the Islamic way of life, when I felt I was very far from Allah even though He was always close to me, protecting me, giving me signs and opportunities to change. Now when I look back I can see these things so clearly. Actually I started practising Islam not that long ago- just over 2 years now, alhamdulillah." -Maher Zain dalam temubual di majalah Em-Box 2009.


He telah bertaubat dan berhijrah. Manusia sanjung beliau dengan mesej dakwah yang dibawa. Sedikit pun tak pernah hiraukan masa silam beliau. Sedangkan beliau sendiri mengakui: "As for the worst moments, obviously they're very personal, but there were moments when I did some things that made me feel very far from Allah and His mercy, and these things are best kept between a person and His Lord."


Simpanlah segala kesilapan itu jauh dari pengetahuan manusia, dan melangkah ke depan. Toleh belakang hanya untuk insafi diri. Percaya atau tidak, anda telah berusrah dengan Maher Zain hari ini:P


Selamat mendengar.. Lagu yang menitiskan air mata jika anda betul-betul menghayati liriknya. Tapi bukan sebab terkesima dengan penyanyinya seperti adik ini, namun kerana mesej yang dibawa.




InshaAllah 


Every time
You feel like you cannot go on
You feel so lost and that you're so alone
All you see is night
And darkness all around
You feel so helpless you can't see which way to go
Don't despair
And never lose hope
'Cause Allah is always by your side

c/o Insha Allah
Insha Allah
Insha Allah
You'll find your way

Every time
You commit one more mistake
You feel you can't repent and that it's way too late
You're so confused
Wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full shame
But don't despair
And never lose hope
Coz Allah is always by your side

Turn to Allah
He's never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
Ya Allah
Guide my steps, don't let me go astray
You're the only one who can show me the way
Show me the way
Show me the way
Show me the way

InshaAllah
InshaAllah
InshaAllah
We'll find the way



Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku,dan matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan semesta alam. 


Nur Suhaila Zulkifli 
Nottingham.

4 comments:

Anonymous said...

salam from notts malaysia!

hmm...correction..actually maher zain is not the anak didik of sami yusuf (m a fan of both :-) ) hehe...btw, it's good to see "maher zain's phenomena" here in malaysia rather that justin bieber's dominating. at least, dapat jugak berusrah kan...=)

jzkk,
zara

Nur Suhaila Zulkifli said...

Salam uni-mate!:P.

Ha3..
LOL.. ye ek? Maaflah salah info..hu3

Setuju, dari kita jadi hantu hiburan yang melalaikan, lebih baik alihkan perhatian pada hiburan yang mendekatkan diri pada Allah.
Alternatif.. Perubahan itu biarlah istiqamah, dan terus menerus.

Jzkk juga atas peringatan dan ziarah:)

ima said...

salam.

minat maher zain juge! lagu die boleh salah tafsir kalo yg xtau kn?

Nur Suhaila Zulkifli said...

Waalaikumsalam kak ima:)

TQ ziarah blog saya:P

Oo.. ada lagu yang macam tu ke kak? Saya dengar, lagu dia direct to the point je..

Tapi mana la tau kak ima lagi terer tafsir:P Akak kan jiwa pemuitis:P he3

Followers