Saturday 22 July 2017

GAJI RM2K, PENCEN RM700K

Baru-baru ini klien saya ada minta khidmat nasihat. Kongsikan panduan bagaimana beliau boleh optimakan sebaik mungkin simpanan EPFnya.

Bagaimana beliau yang hanya bergaji RM2K tetap boleh bersara dengan duit EPF lebih SETENGAH JUTA.

SETENGAH JUTA? Bia bona!

Benar.. Da ramai da orang buat.
Memang boleh sangat sebenarnya, asal tahu cara.

****
Kagum saya dengan anak muda ini. Menyedari gajinya yang bukan tinggi, membuatkan beliau lebih matang berkenaan perancangan kewangan. Lebih celik harta walaupun masih muda.

Setakat ini, beliau hanya layak untuk mengeluarkan RM1K dari EPFnya. Memang sedikit, berbanding lebih ramai orang lain yang layak, dengan nilai yang lebih banyak.

Nampak sikit RM1K tu, tapi disebabkan kerajaan benarkan pengeluaran dibuat setiap tiga bulan sekali, jadi klien saya ini dapat terus menggandakan EPFnya selama mana beliau bekerja.

Paling mudah tanpa perlu sesen pun dari poket sendiri. Ini yang ajaibnya, duit takdak pun boleh invest!

Lalu saya tunjukkan berapa simpanan yang boleh diperolehi bila beliau berumur 55 tahun. RM503,424. Ya, RM503K! Sudah SETENGAH JUTA!

Dengan nilai ini bermakna, beliau mampu menampung kos sara hidup lebih RM3K sebulan selama 20 tahun walaupun sudah berpencen! Dan itu kalau beliau tidak menerima kenaikan gaji yang mendadak. In shaa Allah klien saya ni akan bergaji besar lepas ni.

Oh ya, RM itu semata-mata dari duit EPF dalam Public Mutual. Dalam KW5P sendiri akan ada sekitar RM228K (rujuk simpanan minimum yang kerajaan tetapkan ikut umur).

RM503K+ RM228K = RM731K
Ini bukan setengah juta lagi! Da nak dekat SEJUTA!

Maknanya bila berusia 55 tahun, paling sedikit klien saya ni ada RM730K, in shaa Allah. Memang masyuk! Alhamdulillah kegigihan dan kesungguhan menyimpan hari ini bakal membuahkan hasil yang ranum esok hari.

Senyum lebar klien saya hari tu.

****
Kan saya da kata, boleh sangat nak dapat setengah juta walaupun guna EPF kita je. Yang penting tahu cara. Tak tahu cara tak mengapa, saya boleh tolong tunjuk cara^^

#jutawanduniaakhirat

No comments:

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...