Tuesday, 27 July 2010

Nak Salam, Boleh?

Merasakan ada eloknya jika saya menjelaskan lebih lanjut berkenaan isu di bawah. Bukan kerana merasakan diri sudah tinggi ilmu untuk menjelaskan berkenaan tentang hukum, namun ada secebis ilmu tentang fiqh ini yang ingin saya kongsikan.


Hukum Berjabat Tangan Dengan Wanita Ajnabi


Keputusan:


Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-79 yang bersidang pada 6 - 8 September 2007 telah membincangkan Hukum Berjabat Tangan Dengan Wanita Ajnabi. Muzakarah telah memutuskan bahawa pada prinsipnya hukum berjabat tangan dengan wanita ajnabi adalah haram. Walau bagaimanapun, dalam keadaan tertentu yang sukar dielakkan, ianya dibolehkan tetapi dalam keadaan terkawal supaya tidak dijadikan budaya dalam masyarakat Islam.


Pada prinsipnya hukum berjabat tangan dengan wanita ajnabi adalah haram. Walau bagaimanapun, dalam keadaan tertentu yang sukar dielakkan, ianya dibolehkan tetapi dalam keadaan terkawal supaya tidak dijadikan budaya dalam masyarakat Islam.



Berdasarkan apa yang diberitahu oleh UZAR sewaktu PUISI 08..

Berjabat tangan, memang haram dengan yang bukan mahram (perlu berhati-hati penggunaan mahram dan muhrim). Ajnabi dalam bahasa Hindi maksudnya orang asing, yakni yang bukan mahram. :P


Ada rukhsah(keringanan) dari hasil ijtihad tu.. Yakni, hasil perdebatan yang telah mereka putuskan. Tapi jangan sampai kita mempermudahkan.


Keadaan tertentu yang sukar dielakkan- cth, jika mahu mendapatkan cap jari etc.. Situasi yang membolehkan contohnya doktor yang perlu merawat pesakit. Suka untuk saya ambil isu yang lebih besar, bersentuhan dengan lelaki ajnabi.


Tentunya kita akan dapat kenal pasti keadaan bagaimana yang menyebabkan kita sukar mengelakkan diri dari bersentuhan dengan mereka. Contohnya, jika sehingga menimbulkan fitnah pada diri kita, contohnya tak bersalam dengan saudara mara (biras dan ipar duai). Tapi hal ini, berbeza ikut individu. Jika kita tidak akan menghadapi masalah jika tidak bersalam, mengapa perlu bersalam.


Situasi yang tak dapat dielakkan


Mungkin kalau dalam situasi saya, tiba-tiba kawan lelaki orang putih, hulurkan tangan nak bersalam. Kalau ikutkan memang perlu dielak.. Kalau boleh elak, kita elak. Dengan terangkan pada mereka, yang muslimah tak boleh bersalam dengan yang ajnabi.


Pernah saya berjumpa dengan seorang lelaki British yang datang ke gerai pameran Isoc (Islamic Society) dan bertanya pada saya tentang Islam. Lama juga diskusi kami. Dalam 30min gitu.. Tak lama selepas itu, dia mahu mengundurkan diri dan menghulurkan tangan tanda salam perkenalan. Saya menolak dan memberitahu tak boleh bersalam dengannya. Sebab Islam tak benarkan. Saya cuma sempat terangkan sedikit memandangkan dia pun kelihatan tergesa-gesa mahu pergi.


Dua tiga minggu selepas itu, kami bertemu lagi.. Pertemuan yang diatur, lantaran kesungguhannya mahu tahu tentang Islam. Bukan berdua, tapi bertiga. Dan saya sudah mengagak, salah satu soalannya, kenapa saya tak bersalam dengan dia dulu. Saya beritahu, kalau dia boleh bersalaman dengan saya, maksudnya dia boleh sentuh saya dan mestilah tak wujud batas untuk sentuh kan..


Macam aurat juga.. Muslimat perlu tutup aurat. Bukan sekadar rambut, bukan sekadar kaki. Kalau sekadar tutup rambut, leher boleh dibuka. Dan sampai paras mana, dada akan ditutup? Memandangkan atas dada(bawah leher) akan terdedah sama. Itu sebabnya Islam letakkan garis panduan yang senang dan jelas. Boleh buka wajah dan telapak tangan sahaja..


Itu bila kita berdepan dengan golongan bukan muslim, yang tak faham apa yang boleh dan tidak boleh dalam Islam. Hikmahnya, kita boleh perkenalkan tentang Islam pada mereka. Bantu mereka daripada berprasangka buruk pada ajaran Islam. Jadi, sewajibnya isu "tak tahu tak boleh sentuh", tak wujud dalam kalangan yang Muslim.


"Alamak, you tersentuh tangan saya la.. Kena ambil wudhuk semula.." keluh saya.. A, sahabat lelaki yang berbangsa Cina tersentuh hujung jari waktu membantu mengemaskan tempat jualan beg tempat saya bekerja.. Kalau ikutkan, wudhuk itu sebolehnya mahu dijaga agar boleh terus menunaikan solat Zohor, walaupun bukan pada waktu rehat.


"Eh kenapa meh? Tak boleh aa?" soal A.


"Memang la tak boleh sentuh lelaki perempuan dalam Islam. Kalau you ada air sembahyang, untuk sembahyang, akan batal.. Maksudnya you kena ambil air sembahyang yang baru.." terang akak sambil menjawab soalan ringkasnya dengan frasa air sembahyang dan batal yang mungkin agak asing baginya.


"Oo.. sorry..sorry.." A meminta maaf. Kami sebaya dan sama-sama bekerja sambilan di pasaraya itu sementara menanti keputusan SPM.


"Tak apa.. Ok je untuk ambil air sembahyang yang baru, cuma leceh sikit, sebab kena pergi tandas. Nanti supervisor bising, saya asyik hilang dari stall je.. You faham kan.."


Menjadi promoter barangan promosi di pasaraya lebih meletihkan kerana kita perlu menyusun barang-barang sewaktu pasaraya dibuka awal pagi dan menyimpannya sewaktu pasaraya mahu ditutup. Apatah lagi jika beg tangan dan dompet kulit yang mudah dicuri. Sahabat-sahabatlah yang menolong. Dan sudah pasti, dalam bekerja menyusun dan menyimpan, ada ketika, berlaga tangan. Tambah lagi, waktu itu, Islam belum meresap penuh dalam hati.


"Eh, saya tersentuh tangan you. Kenapa you tak cakap pape pun?" tegur A sewaktu kami membentangkan plastik penutup tempat jualan saya. Jam sudah menunjukkan pukul 9.45 malam. Pengunjung pasaraya juga sudah mula beransur pulang.


"Oo..sebab saya tak de wudhuk. Lagipun, kan kita sudah mahu pulang? Memang la tak boleh sentuh, tapi tersentuh. Saya pun tak perasan tadi." Saya senyum dan bangga kerana dia sudah mempraktikkan apa yang perlu dipelajari dalam kehidupan.


Dalam keadaan terkawal


Tidak boleh jika kita bersalam jika dalam hati, ada penyakit hati iaitu zina hati. Mahu menyentuh tangan orang yang kita punya keinginan. Itu memang haram.


Beza bukan, bersalaman dengan kekasih hati dan bersalam dengan wakil rakyat? :)

Bila kita bersalam atau menyentuh orang yang kita ada keinginan padanya, semacam ada aliran elektrik kan? Allah sudah cipta lelaki perempuan itu umpama magnet. Yang berbeza kutub itulah, yang saling menarik satu sama lain.


Amal Dinilai Atas Diri Kita


Saya nak tekankan kat sini, apa pun ijtihad yang dikeluarkan, kita akan dinilai dan dihukum berdasarkan amalan kita. Jangan ikut orang, mereka bersalam dengan ajnabi, kita pun bersalam juga. Usahakan agar perkara itu dapat dielakkan. Ingat, buku amalan kita, masing-masing yang punya.


Ulama yang berijtihad, iaitu mujtahid, mereka beroleh dua kebaikan jika ijtihad mereka betul di sisi Allah. Dan jika ijtihad itu tidak betul, mereka beroleh satu kebaikan.. Dan kita, orang yang bertaklid, jangan sekadar mengikut tanpa mengetahui punca. :)


WaAllahu 'alam.


Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku,dan matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Nur Suhaila Zulkifli
Port Dickson.

No comments:

Followers