Thursday, 9 December 2010

Who Cares!

"Semalam akak nampak ada 4 orang pelajar, kena sekat dek pekerja Security Office (staf uni yang menjaga kebajikan warga uni), " cerita kak Y, seorang postgrad kepada saya sewaktu hendak menunggu solat Maghrib berjemaah.

"Eh, kenapa pula kak? Ada demo ke semalam?" saya pelik, kenapa tiba-tiba pelajar ditahan. Sedangkan kalau berdemo pun, takde lah orang Security buat apa-apa. Paling teruk pun, orang Security kumpul ramai-ramai untuk tunggu dan lihat.

"Akak nampak mereka bawa bendera Palestin je. Tiba-tiba, Security tahan mereka. Terus mereka macam nak berdemo. Tapi lepas tu, orang Security minta maaf," jelas kak Y.

"Oo.. Kalau kat Malaysia, demo ni ada FRU. Tak lepas de.." komen saya.

"Tapi kat Malaysia, demo tak aman. Huru hara jadinya.. Perhimpunan pun perhimpunan haram.." kak Y membetulkan saya.

"Haah, setuju kak. Tapi kat sini pun, sama juga sebenarnya. Isunya bermula bila ada satu kumpulan manusia yang ekstrem cuba mengapi-apikan keadaan. Lalu yang lain pun ikut membara sama la untuk buat huru-hara. Itu yang jadi tak aman. Pasal demo tu haram di Malaysia, mana taknya, da minta untuk dihalalkan kepada Majlis Perbandaran, itu semua, tak juga dibenarkan. Jadilah haram.." seloroh saya.

Don't Shut The Door of Higher Education to Muslim Students


Thursday the 9th of December marks the vote on the coalition government's proposals for higher education.


Nabil Ahmed, President of FOSIS, said today, "This Thursday Britain faces a political day of reckoning for everyone that believes in fairness and accessibility into higher education. Poorer students, with Muslim students in particular, stand to lose out the most - they will be priced out of higher education and we reiterate that the proposed market rates of interest are unethical - they exacerbate debt levels and decrease accessibility for students averse to interest. Since the start of this campaign we have heard from so many young people at the grassroots deterred by the prospect of entering University because of market-rates of interest.


He added, "Progressive alternatives exist - and consultation that was promised has excluded students. We have witnessed how students together with so much of civil society have come together in opposition. Let it be clear - should Liberal Democrat MPs betray their promise to vote against an increase in fees, they can expect a wipe-out of support from students as well as from many Muslim communities in the future."


FOSIS encourages all Muslim students to rally and campaign and continue to get more involved in forceful and direct non-violent action taking place this week against a vote in fees - in particular the day of action this Wednesday and the national demonstration on Thursday.

Tahrema Chowdhury

General Secretary

FOSIS Midlands

Hak Kita Sebagai Rakyat
Ignorance might kills. Betullah perumpamaan ini. Bukan sahaja tidak bertindak, tapi ambil tahu pun tidak.. Itu yang menyebabkan ada pihak yang cuba menindas mereka.

Bagi rakyat Britain, mereka amatlah marah berkenaan kenaikan yuran dari GBP3000 kepada GBP9000. 3 kali ganda. Siapa tak mengamuk..

Malaysia, saya rasa, mempunyai rakyat yang sangat penyabar. Kenaikan minyak, harga air ditangani dengan jiwa tenang. Sesungguhnya bumi Malaysia ini memang diberkati..


Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku,dan matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Nur Suhaila Zulkifli
Nottingham.

No comments:

Followers