Saturday 14 May 2016

CUTE Exam: Passed!

CELIK HARTA#3

Alhamdulillah, thumma alhamdulillah, lulus ujian untuk mendapatkan lesen sebagai perunding unit amanah.

Dua hari tidak ke kebun diperuntukkan untuk membaca segala nota berkenaan unit amanah dan membuat soalan. Termasuk soalan berkenaan kira-kira. Mujurlah saya memang meminati Matematik (walaupun ambil ijazah Biologi) dan ada pengetahuan asas yang sedikit berkenaan sukuk (saham) dan ekonomi Islam.

Seronok belajar bila kita tahu yang kita akan aplikasikan ilmu yang dipelajari untuk diri sendiri dan masyarakat. It's learning for life.

In shaa Allah secara berkala, saya akan kongsikan serba sedikit dengan anda ilmu tersebut dalam siri Celik Harta (perghh,ini poyo!:p). Sebab itu, sengaja buat hashtag celikharta. Senang nak follow nanti. He3.

Sama-sama kongsi ilmu. Mana tahu, ada yang boleh bekalkan pahala berterusan kepada saya di alam kubur kelak. Doa anak yang soleh, sedekah jariah dan ilmu yang bermanfaat. Ilmu yang bermanfaat, bak kata UAI, ada dua. Satu, ilmu agama. Satu lagi, ilmu dunia yang memberi faedah dan boleh membantu manusia.

(Masa diperuntukkan 2 jam. Tapi both saya dan suami dapat siapkan dalam masa lebih kurang 40 minit, tidak campur masa internet hang dan kena reset semula (kami tak meniru, hokay!:p). Rasa bersalah pula dekat jiran sebelah bila mukanya berkerut tengok saya da siap sedangkan dia baru separuh soalan berjawab.

Sementara tunggu 'pengawas' bagi borang kehadiran dan membenarkan kami keluar, sempat la saya mengedit dan mengemail artikel untuk disiarkan ke Sinar dan Harakah).

#celikharta
#hartaduniasahamakhirat

No comments:

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...