Saturday, 22 October 2016

Nak Hidup Lama..

Semalam bawa famili beli barang dapur untuk stok sebulan. Alang-alang duit gaji belum diagih-agihkan ke sana sini. Da agih nanti, memang miskin balik la. Hahaha..

Sambil tolak troli yang mula berat, berisi barang dapur dan Umar, adik bawa 4 peket minyak masak dalam plastik. Nak masukkan dalam troli.

"Kenapa tak ambil yang botol punya? Yang ni minyak recycle. Tak elok."

Saya minta adik tukar ke minyak yang dalam botol.

"Mahal sikit takpe. Kita nak hidup lama." Cakap pada Ma, yang berkira nak beli minyak mahal sikit. Takut susahkan anak dia ni yang nak membayar.

Tak lama lepas tu, adik seorang lagi, ambil nuget untuk bekalan sarapan pagi adhoc.

"Murah, Long! Baru RM7."

"Tempura ke tak tu? Nuget biasa lemak ayam je banyak."

Jadi puas la kami tiga beradik mencari nuget tempura yang murah. Yang banyak isi ayam. Paling murah RM11.35. Takpela mahal sikit.. Kita ni nak hidup lama. Kena makan makanan sihat sikit.

Lepas membeli-belah, singgah makan kedai tomyam faveret kami sekeluarga. Suami bagitau, Fateh pagi tadi makan banyak. 3 batang sosej.

Lega dia makan pagi tadi. Tapi, memikirkan minggu ni banyak pula menu sosejnya.

"Hm, kena kurangkan tu.. Sosej kan tak elok.."

Suami angguk tanda setuju. Tapi memang jihad sebenarnya nak bagi Fateh makan. Dia da jadi picky eater. Jadi, apa yang dia suka makan, terpaksa la kami bagi. Anak tak nak makan, ibu bapa mana tak risau.

"Ada je sosej premium tu. Yang tu daging lembu.. Bukan lemak gitu je."

Suami cadangkan alternatif. Bolehlah lepas ni jadi ganti sosej tu, selain cuba kurangkan dosnya.. Untung ada suami food tech ni.. Bab makanan, rujuk dia je.

Beberapa hari lepas, borak-borak dengan beberapa pelajar perempuan waktu kelas. Sambil kawan-kawan lain sedang siapkan tugasan diberi.

"Cikgu, kalau air gas tak elok minum waktu period kan?"

"Haah, sebab tu menghakis. Kalau mengandung, lagi la tak boleh minum air gas awal-awal tu. Nanti endometrial wall terhakis, janin boleh gugur. Nenas muda pun tak boleh."

"Tapi cikgu, orang mengandung suka makan mangga. Nanti hakis gak la kan cikgu?"

"Eh, elok la makan mangga. Dari makan jeruk tu."

"Tapi kan mangga masam. Macam nenas."

"Ish, yang menyebabkan nenas tu menghakis, bukan sebab rasa masam. Tapi bahan dalam tu.."

"Oooo.. "

Mereka mengangguk-angguk panjang.

Dalam hati, masa bila pulak nanas tu masam. Haih, budak-budak zaman sekarang.

Saturday, 8 October 2016

Cinta di Syurga

Dalam usaha pencarian jodoh, perlu diingat..
Mungkin kita adalah Rabiatul Adawiyah yang Allah pilih. Dibiarkan kita sendirian tanpa teman hingga hujung nyawa, agar kasih kita sepenuhnya dicurahkan buat Rabbul Izzati. Kerana mungkin andai berdua, kita leka dengan cinta manusiawi dan derhaka dengan tanggungjawab sebagai hamba..

Mungkin kita adalah Syed Qutb, yang Allah tinggikan martabatnya. Tanpa seorang insan bergelar isteri hingga hujung masanya. Menghabiskan keseluruhan detik dan saat hidupnya untuk menegakkan kalimah La ila ha illaAllah di atas muka bumi.  Kerana mungkin andai berdua, kita akan hanyut dan lupa dengan tanggungjawab sebagai khalifah..

Mungkin yang sudah bertemu jodoh, belum sempat diijab kabul, Allah tarik nyawanya sebelum tiba detik bahagia.

Hanya Allah yang tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.

Namun, bukankah detik bahagia itu bila mana kita berjaya melintasi siratul mustaqim dan melangkah ke gerbang syurga? Bukankah di sana, kita bisa minta apa sahaja? Siapa sahaja? Pastikan bila dan di mana pun kita mati, kita layak untuk ke syurga pada saat kematian itu. Agar kita layak meminta agar dikurniakan sesuatu atau seseorang di sana..

Monday, 3 October 2016

Pengorbanan Seorang Ibu

Sedang menikmati keenakan kek red velvet Harold's Bread, tiba-tiba muncul si anak sulung. Baru pulang dari bermain di perkarangan apartment.

"Ateh, nah," sesudu kek disuapkan padanya. Dia mengunyah dengan sangat berselera.

"Ammii, nakkk.." (Waktu itu, dia belum pandai menyebut Ummi)..

"Laa, Ateh amam la roti tu.. Sedaapp."

"Nakkk tuuu.." Ditunjuknya sepotong red velvet di tangan saya.

"Ish.. Nah, amek ni." Saya berinya sesudu dari potongan itu.

"Nanak.. Nak tuu.." Tetap mahu potongan besar itu. Saya sorok di belakang pun, diekorinya ke belakang.

"Ammi, nakkk.. Lapaaaa.." Ok part yang ini, ummi tewas. Lalu diberinya keseluruhan potongan itu. Dalam hati, menyesal ummi offer tadi.

Kemudian, saje ummi uji Fateh.. Ketika dia pula sedang enak menikmati kek itu.

"Ateh, ummi nakkk... Lapaaaaa.."

Seraya, disumbatnya seluruh kek berbaki dalam mulutnya..

And ummi was like...
Hai batu belah batu bertangkup, makanlah aku, telannlaah aku.. Hu3.

Sentuhan Terakhir

"Am nak sentuh Ros..", pilu si suami menuturkan kata. Melihat sekujur jasad di hadapannya. Insan yang dinikahi dulunya, insan yang...