Monday, 28 May 2012

Harta Dunia, Saham Akhirat

إِنَّ الإِنسَـنَ خُلِقَ هَلُوعاً - إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً - وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً 
Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut); Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah; Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut; (Surah al-Maarij 19-21)

Allahurabbi.. Setahun kebelakangan ini, memang diuji hebat dengan ujian harta. Ada sahabat-sahabat yang tahu ujian yang menimpa diri ini tahun lepas. Ujian yang menjadi sebab utama untuk pulang awal ke Malaysia, meninggalkan UK untuk penghabisan (pada masa itu). Semua sahabat terperanjat. Tidak kurang ada yang menitiskan airmata, simpati mengenangkan nasib saya dan sedih terpaksa berpisah secara mengejut. Saya hanya mampu tersenyum. Tidak mampu lagi menangis kerana sudah kering airmata, tika mengucapkan selamat tinggal kepada mereka, baik dalam majlis perpisahan yang diadakan, mahupun di stesen bas, tika segerombolan teman-teman menghantar saya buat kali terakhir..

Pulang ke Malaysia, berbekalkan duit yang dipinjam dari teman-teman dan sedikit duit simpanan, rumah untuk kami sekeluarga untuk tumpang berteduh dicari. Perancangan awal untuk mendapatkan rumah lelong berharga RM127 ribu tidak dapat diteruskan kerana kekangan keluarga dan masalah teknikal untuk menukarkan matawang pound ke ringgit.

Kecewa, memang kecewa. Kita pulang awal, sehari selepas peperiksaan semata-mata untuk mengejar tarikh lelong yang berlangsung pada 31 Mei 2011. Namun, kerana masalah teknikal, perancangan ini terbatal. Seminggu sujud berendam dengan airmata. Saya hanya manusia biasa. Macam mana pun, kita pasti sedih, memikirkan pengorbanan tidak dapat bergraduasi pada 15 Julai 2011 selepas tiga tahun bertungkus lumus menamatkan pengajian.

Namun, Allah Maha Kaya. Syukur, dalam airmata, Dia kurniakan kita kekuatan luar biasa. Saya berpakat dengan adik, mencari sendiri rumah-rumah untuk dijual dan dilelong. Apa pun, perlu mencari juga kerana notis berpindah keluar sudah dikeluarkan untuk rumah yang kami duduki tika itu. Dengan motor dan adik yang baru Tingkatan 4, kami membonceng sekeliling bandar Port Dickson, meninjau rumah-rumah yang diiklankan di internet. Senarai dibuat dan penilaian dijalankan. Satu per satu rumah ditolak dari senarai kerana faktor harga, jauh dari jalan utama dan kesesuaian rumah.

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً - إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً
Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. (Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. (Surah al-Insyirah 5-6)

Harta Dunia
SubhanaAllah, pencarian rumah kami berakhir pada rumah yang terakhir dikunjungi. Allah sangat permudahkan. Tidak disangka-sangka rezeki yang datang. Rumah lelong, permulaan harga RM67 ribu. Jiran sebelah adalah ibu kepada kawan adik pertama.

Rumah bersaiz 20x70 (rasanya). Rumah teres berdesign lama. Namun baru diduduki dua orang penghuni.

Setelah berbincang dengan adik yang seminggu menjadi peneman saya, kami membawa ibu bapa melawat rumah itu. Saya tahu, mereka terlalu memikirkan banyak perkara. Almaklumlah, rumah lelong perlukan banyak penambahbaikan. Namun, saya terpaksa bertegas. "Nak, orang usahakan. Tak nak, cakap tak nak." Perlu, kali ini biar saya yang memandu keputusan. Akhirnya Ma dan Abah bersetuju selepas sejam berbincang. Saya menelefon nombor yang dipamerkan di pagar rumah. Sehari selepas itu, saya membuat bank draft sebanyak 10% untuk rumah tersebut dan keesokannya membawa bank draft ke Mahkamah Tinggi di Seremban 2. Boleh baca pengalaman membeli rumah lelong saya di sini.

Allah Maha Kuasa. Ejen saya telah menolak tawaran orang-orang lain yang berminat mahu membeli rumah itu kerana dia melihat saya bersungguh inginkan rumah itu. Pinjaman bank juga diluluskan walaupun saya masih seorang pelajar (bukti pendapatan menggunakan Financial Guarantee dari penaja).

Terlalu banyak anugerah dikurniakanNya. Rumah itu tidak memerlukan kos penyelenggaraan yang besar. Sekadar RM12 ribu sahaja dan memandangkan Abah meminta tolong kawan-kawannya, maka kos itu dapat dibayar secara ansurans. Kos peguam pula sebanyak lebih kurang RM5 ribu, kini telah langsai dibayar, alhamdulillah.

SubhanaAllah, rumah ini sememangnya satu 'mukjizat'. Rumah yang sudah melalui banyak penambahan, namun dibeli dengan harga yang tidak mampu dimimpikan pada masa kini yang nilai hartanah sangat melambung tinggi. Syukur, alhamdulillah. Mungkin ini satu rezeki tak disangka-sangka yang dijanjikan untuk orang yang bekerja untuk agamaNya.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:":Empat perkara yang membawa kebahagiaan iaitu wanita yang solehah, rumah yang luas, jiran yang baik dan kenderaan yang selesa!" 
(Riwayat Ibnu Hibban)

Kini keluarga saya telah berpindah ke rumah baru Oktober lepas, selepas keberangkatan saya ke UK semula (sememangnya hidup saya penuh drama,bukan?). Rumah lama yang kami duduki sejak 11 tahun lepas telah pun dirobohkan bersama rumah-rumah di lot yang sama.

Bila mana saya menelefon rumah, Abah akan menceritakan betapa semua orang gembira tinggal di rumah baru. Ma masak makin sedap, Abah dan adik-adik makin kuat makan, anak kucing yang comel bernama Abu lahir dan menyerikan lagi keluarga kami, jiran tetangga memuji rumah kami yang telah melalui penambahbaikan kali ketiga (selepas tuan-tuan rumah sebelumnya), sanak saudara makin kerap berkunjung ke rumah. Banyak nikmat yang Allah kurniakan.

Abah beri RM100 untuk Ma beli lampu cantik. Tapi bila ke kedai lampu..
"Dulu Ma dok bersihkan lampu cantik rumah orang je..Selalu teringin nak ada lampu macam ni kat rumah sendiri.." Ma memandang dengan penuh pengharapan. 
"Ok2, orang beli!" @_@ Ma senyum puas hati walaupun Abah bising beli lampu sebegitu.

New kitten, named Abu. Haven't meet him but already heard lots of stories about his naughtiness. The apple of my sister's eye. Cerita Ma- Abu masuk dalam baldi, adik pun masuk baldi juga (err?)..

Namun semua ini mahal harganya. Alhamdulillah, saya selesai membayar hutang yang dipinjam dari teman-teman berjumlah GBP1700 sewaktu menerima biasiswa September lalu. Hutang peguam pula dilangsaikan menggunakan duit biasiswa yang diterima Februari lalu.

Saham Akhirat
Sejujurnya, saya sudah amat jarang mengeluarkan infak sunat untuk kutipan derma yang berlaku setahun ini. Hanya Allah tahu, betapa bersalahnya, setiap kali tabung dihulur atau nombor akaun diterima, saya tidak mampu mengeluarkan wang untuk meringankan beban mereka. Lebih-lebih lagi, bila mana kita mengetahui, yang akan menjadi harta kita di akhirat bukanlah apa yang kita miliki di dunia, tapi apa yang kita beri. Cukuplah Allah mengetahui, keutamaan wang saya pada masa ini untuk apa dan siapa.

Saya tidak tahu, sampai bila bebanan kewangan ini akan berakhir. Tambah-tambah lagi, Kementerian ada meminta kami bersedia dengan sebarang kemungkinan yang kami mungkin akan menganggur selama setahun seperti mana senior kami sebelum ini. Ya Allah, jauhilah perkara itu..

Saya bercerita di sini bukan mahu meminta simpati. Jauh sekali meminta bantuan kewangan dari sahabat-sahabat. Saya sangat melarang, sahabat-sahabat cuba menghulurkan bantuan kewangan kerana saya masih mampu. Namun, dalam larangan, dulu, sewaktu saya pulang, ada sampul berisi GBP200 dihulurkan dalam diam. Itupun saya tidak tahu. Rupanya teman-teman telah mengutip sumbangan secara rahsia. Allahu rabbi..

Ada sahabat memarahi, kenapa tidak bercerita masalah sebegini dengan mereka. Tambah-tambah, sewaktu dalam pertemuan usrah, saya sekadar berkongsi pengalaman, kisah ujian harta, sewaktu senang dan susah. Ketika minggu pertama saya tiba di UK September lepas, saya hanya ada GBP30 dalam akaun bank dan GBP20 tunai (itu pun pinjam dari kawan). Perlu ke Leicester membantu sahabat di sana menguruskan freshers yang akan sampai dari lapangan terbang. Kesempitan wang tidak boleh jadi satu alasan untuk tidak menghulurkan tenaga.

Sewaktu melintasi jalan, saya terlihat 3 keping duit syiling GBP1 terdampar di atas jalan. Duit yang tiada siapa punya. Saya lalu mengutipnya, kerana merasakan itu rezeki. Melangkah beberapa tapak, hati berbisik. "Memang itu bukan duit sesiapa, tapi itu juga bukan duit engkau. Allah nampak semua." Saya meletakkan duit itu semula di tempatnya. Astaghfirullahal azim. Cubaan di saat wang sangat diperlukan.

Cukup sekadar cerita ini menjadi renungan untuk semua, yang akan menanggung dan menguruskan kewangan sendiri kelak. Jika kini kita masih belum ditanggungkan dengan tanggungjawab kewangan, manfaatkanlah sebaiknya peluang ini untuk memberi infak dan sebagainya. Kelak, mungkin kita tidak berpeluang secerah sebelumnya. Namun setidaknya, di waktu kita senang, kita pernah menghulurkan.

Cabaran yang saya hadapi kini, insyaAllah akan terus ditempuhi. Moga ini menjadi sumber pahala saya, saham untuk akhirat. InsyaAllah, saya masih punya Sajian Nusantara buat masa kini dan sekolah lama saya bekerja bila pulang nanti sebagai sumber rezeki. Cukuplah doa sahabat agar dipermudahkan urusan dan dimurahkan rezeki saya. :)

فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ - وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ 
Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain), Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini). (Surah al-Insyirah 7-8)

"Verily, my solah, my sacrifice, my living, and my dying are for Allah, the Lord of all that exists."

Nur Suhaila Zulkifli
Nottingham.
Is counting the days I'll be going back to Malaysia. Can't wait for the moment to meet all my beloved students in SRIIDU (Sekolah Rendah Integrasi Islam Darul Ulum)..

Reflecting back to the three months I taught them English and Science, sometimes Arabic, Mathematics, and Hafazan.. Well, you have to be flexible in receiving any task you might be assigned for if other teachers have difficulties to attend the class. It just three months being a teacher and warden, but the love towards them grows stronger day by day..

They are my first students.. My first experience to teach. Lots of flaws. I admit, sometimes (lots of time actually), I lose my patience. Got cross with their naughtiness. I even have been warned by the founder of the school to be strict. If not, the students would bully me.

Learnt a lot from the noble experience.. The pureness of a child.. You can scold them, punish them and canning them, but they will return to you, hugging you as if, no grudge instilled in their heart towards the teacher who hurts them. Somehow, they are just kids. I should understand them more..

SRIIDU is a small school currently. InsyaAllah it will grow, be a proper center of building the khalifah who memorize Al-Quran and conquer the knowledge needed to be success in this world. InsyaAllah.

Honestly, I'm glad, Allah give me chance to have a pleasure experience which helps me a lot to understand what actually means to be an educator. I learn it later in my Postgraduate Certificate of Educational Theory, but all of the theories will make more sense when I've got the exposure beforehand. It is not easy to be an educator. Because of that, being one is a very honorable responsibility.

***
Sweetiest Feedbacks
1) "Banyak-banyak teacher, teacher mana yang paling garang? Teacher Suhaila!"\

2) "Teacher banyak bagi kenangan pada saya.. Teacher bagi kad, teacher bagi pensil, teacher bagi inai, teacher lempang saya" oppps, ;p

The other student rushed towards me and..

"Teacher, teacher.. teacher lempang la saya jugak!" They knew, I really upset with two of them that day, until I asked them to get out of the hafazan class.

Their words still kept fresh in my mind on the final day I took care of them.. 

***
Valuable Reflections
Lots of things I've learnt from teaching in SRIIDU..
1) The way the kids have been brought up make me realize the importance to give adequate time with the family.. The teachers and asatizah can educate them well for 5 days in the hostel, but more roles should be put on parents' shoulders to ensure the kids are maintaining their good behavior in the weekends. It is really crucial to make sure that our dakwah to the community does not give fitnah to our children.

2) The time management and responsibilty between career, family and religious duties. Alhamdulillah, my parents can accept that they can just meet me for as long as two days or as as short as three hours a week (during my 3-months-summer-break) because my weekends will usually be spent attending Islamic programs I've involved in.

"Verily, my solah, my sacrifice, my living, and my dying are for Allah, the Lord of all that exists." 

Nur Suhaila Zulkifli 
Nottingham.

Friday, 11 May 2012

Iman Yang Lesu

Selepas menghantar 2 esei Jumaat lepas, dapat dirasakan semangat jatuh mendadak. Bangun pagi, tak tahu apa yang perlu dibuat. Seolah-oleh tiada tujuan. Mungkin kerana kawan-kawan lain sibuk belajar untuk peperiksaan, jadi tiada 'kerja' yang ditaklifkan. Tambah-tambah lagi, saya sudah memasuki bulan kedua akhir di sini. Banyak jawatan sudah mula dilepaskan sikit demi sedikit. Komitmen dalam persatuan makin berkurang. Atau itu hanya sangkaan jiwa yang lesu ini semata-mata?
Benarlah. Jika kita tidak disibukkan dengan perkara kebaikan, kita akan disibukkan dengan benda yang lagha. Allahu rabbi..

***
Hari ini, melangkah ke surau untuk menunaikan solat Jumaat. Jiwa ini perlu dibangkitkan semula dengan tazkirah, hatta dari khutbah Jumaat itu sendiri. Saya tahu solat Jumaat tidak wajib untuk wanita, namun saya merasakan, ia adalah salah satu cara saya beroleh kekuatan saban minggu.


الجُمُعَةُ حَقٌّ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسلِمٍ فِي جَمَاعَةٍ إِلاَّ أَربَعَة : عَبدٌ مَملُوكٌ ، أَو امرَأَةٌ ،
 أَو صَبِيٌّ ، أَو مَرِيضٌ


"Solat jumaat adalah hak yg wajib ke atas setiap muslim secara berjemaah kecuali 4 golongan: hamba,wanita,kanak2 dan org yg sakit" (Hadis riwayat Abu Daud)


Sebelum ke surau, singgah sebentar mentadabbur alam di Lake Side. Damai. Sudah lama tidak bersendirian di sini, menyucikan jiwa. Menikmati tasbih alam semesta dan hidupan yang tidak saya fahami tapi cukup mendamaikan hati.

"Allah, takdir apa yang Kau telah tuliskan untukku? Kuatkanlah hamba ini agar tidak kembali ke zaman jahiliyahnya semula. Tuntunlah hati ini agar tidak mengikut bisikan syaitan yang sangat halus."

Khuatir, andai setiap niat baik itu diganggu dengan bisikan syaitan. "Ah, cara begini pun boleh. Kau kan niat baik."

Cukuplah 19 tahun diri berkelana meraba-raba dalam gelap. Mencari-cari erti cinta yang sebenar. Cukuplah segala dosa yang dibuat yang mampu mencampakkan roh ini ke neraka. Biarlah 3 tahun ini menjadi saksi diri ini telah berhijrah. Jangan diulang lagi kesilapan lama, ikrar diri. Namun, seringkali jiwa ini tewas.

Allah itu Maha Mengasihani. Apa yang kita minta, Dia akan penuhi. Lambat atau cepat, bukan isunya. Cara lembut atau kasar, bukan kuasa kita. Tapi Dia akan tetap beri. Jika itu yang terbaik untuk kita.

Saya minta untuk dihijabkan segala dosa lalu. Allah perkenankan. Tapi saya menzalimi diri sendiri. Aib diri sendiri dibuka hijabnya sedangkan perkara itu tidak memberi manfaat. Kenapa menzalimi diri sendiri?

****
Semangat yang luntur dan pudar. Punca dari mindset atau hati? Adakah hati kita sakit? Jika hati sakit, apa sebenarnya yang menurun? Iman. Iman yang kuat, walau diguncah dengan mata pedang, tidak akan mengalihkan syahadah yang bertakhta dalam jiwa. Takkan lena diulit mimpi keasyikan dunia. Namun, andai iman itu lemah, sebaris kata-kata cukup mengubah diri menjadi bukan yang sebenar. Cukup membuatkan masa berlalu tanpa digunakan semanfaatnya.

Terkedu dengan status Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman. Meskipun ia berkenaan isu perkahwinan, namun saya melihat dasar utamanya, iaitu iman.

"Berkahwin bukanlah ubat kuat untuk mengelak maksiat kemaluan seperti zina, ia hanyalah satu bentuk penyempurnaan tuntutan fitrah. NAMUN apabila fitrah sudah dicemari oleh NAFSU, kahwin TIDAK mampu mencegah maksiat, hatta berkahwin empat sekalipun. Yang mampu mencegah zina adalah IMAN DI HATI dan FIKIRAN. Jika itu dicapai, tanpa berkahwin, seseorang itu MAMPU jauhi maksiat. Puasa mampu mencegah maksiat bukan kerana tidak makan minum, NAMUN kerana keimanan seseorang itu bertambah, lalu kuatlah taqwa & fikiran akhiratnya."


Iman itu ada pasang surutnya. Namun, sewajarnyalah ia tidak surut seperti mana ketika di zaman jahiliyah. Andai perkara itu berlaku sebegitu rupa, apalah maknanya taubat yang dilafazkan. Apalah ertinya airmata yang mengalir dalam sujud?

Bimbinglah kami, ya Allah.. Kuatkanlah iman kami, ya Rahman. Peliharalah kami dalam rahmatMu, ya Rahim.


"Verily, my solah, my sacrifice, my living, and my dying are for Allah, the Lord of all that exists."

Nur Suhaila Zulkifli
Nottingham.

Friday, 4 May 2012

Berpolitik dalam Agama atau Beragama dalam Politik

Haru biru facebook sewaktu pra dan pasca Bersih 3.0. Ada yang menyokong, ada yang membantah, ada yang berbalas hujah, tidak kurang ada yang saling menyalahkan. Semua cacian dan makian dihamburkan, seolah-olah hilang sudah nilai ukhuwah yang pernah ditautkan sebelum ini..

Mujur teman-teman facebook saya bukan orang-orang minda kelas ketiga. Kalau ada pun, telah disingkirkan lebih awal sebelum mereka tambah memeningkan kepala saya melayan persoalan mereka.. Namun sememangnya melayari facebook minggu lepas bukanlah satu pengalaman yang menyenangkan bila melihat sahabat-sahabat saya terutamanya dilanda perang saraf. Soalan bukan untuk mendapat pencerahan, sebaliknya mahu menduga dan menguji kesabaran.



وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلاً بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ
Dan mereka berkata lagi: "Manakah yang lebih baik, benda-benda yang kami sembah atau Isa?" Dan (sebenarnya) mereka tidak mengemukakan perbandingan itu kepadamu (wahai Muhammad) melainkan kerana membantah semata-mata (bukan kerana mencari kebenaran); bahkan mereka itu adalah kaum yang suka sekali mengemukakan bantahan. (Surah az-Zukhruf:58)


Sehinggakan saya terpaksa membuat status yang berbunyi:
"[Warning] I've deleted a few comments and also 'unfriend'ed a few names. If you want to argue in my wall posts, please be a bit intellectual. I'm educated person and won't accept any 'just to test your knowledge' questions.

My fb has open policy, ie, I accept any friend requests but doesn't mean, you can say anything you want in my 'territory'. I will be more autocratic after this.

So tired with all those arguments. Orang pergi Bersih, dok sibuk nak study. Bila Bersih da habis, dok sibuk bising dalam fb. Orang pergi Bersih pun nak study gak!"
****
Siasah Sebahagian dari Islam

Fanatikkah kita dengan ideologi yang kita bawa? Saya percaya, yang faham Islam akan sedaya upaya membetulkan salah faham atau mungkin kekurangan pengetahuan sahabat-sahabat yang belum menyedari perkara itu. Niat yang memang kita tahu betul. Cuma mungkin cara, boleh dinilai berhikmah atau tidak.

Yang berhujah dengan pendapat semata-mata tanpa landasan ilmu, maaf, tapi kita sebenarnya sedang berpolitik dengan agama. Hingga lupa dosa pahala sewaktu mengutuk orang itu dan ini. Politik memang sebahagian dari agama. Maksud saya, siasah. Kalau kita menyebut politik, ia membawa maksud seni mentadbir yang boleh berhalatujukan mana-mana ideologi, tak kira dosa pahala. Namun bila kita menyebut siasah, seni mentadbir itu mestilah berpandukan Al-Quran dan as-sunnah.


Mulanya gambar ini mempunyai status yang kontroversi berkenaan cara solat para demonstrans. Alhamdulillah, pemiliknya telah mengubah status tersebut. Maaf kepada pembuat status kerana gambar ini telah menjadi bahan lawak pelajar-pelajar luar negara yang solat kami seperti ini selalunya.

Siasah sebahagian dari agama. Namun bila mana nilai Islam itu hilang dari siasah, ia adalah politik. Dan kini, kita boleh analogikan politik seperti kerjaya. Kerjaya itu perlu untuk menyara hidup, malah hasil rezekinya boleh digunakan untuk melaksanakan tuntutan agama seperti zakat dan sedekah. Namun, apabila kerjaya itu lebih besar nilainya pada kita dari Islam, maka ia jadi satu perkara yang memudaratkan. Tetapi, adakah kita perlu meninggalkan kerjaya itu? Kalau kita tinggalkan, bagaimana kita nak menyara hidup? Adakah, sebagai alternatifnya, kita yang berubah, memperbaiki niat semula?

Begitulah politik. Kita tak boleh memisahkan politik dari Islam. Dan Islam itu sendiri adalah cara hidup. Makanya, politik bersangkut paut dengan cara hidup kita. Politik kotor, hidup kita pun kacau. Maka, bukan kita meninggalkan politik untuk mengamankan hidup kita, sebaliknya, kita yang perlu berusaha mengamalkan siasah, bukan politik.

Saya bukanlah seorang yang minat politik. Bukan juga minat bab ekonomi dan undang-undang. Namun, saya perlu perdulisme pada isu-isu ini kerana ia akan memberi kesan kepada saya, tidak sekarang, mungkin esok lusa. Kalau negara penjajah kita boleh membincangkan kesan politik ke atas sistem pendidikan negara mereka di dalam dewan kuliah siswazahnya, kenapa negara kita yang baru setahun jagung mengekang kesedaran itu?

****
Bila Manusia Menjadi Mangsa Politik


Saya menyangkakan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari. Membaca live update pada pukul 2 petang waktu Malaysia 28 April 2012 membuatkan hati sedikit tenang kerana polis tidak nampak sebarang tanda akan bertindak ganas pada Bersih kali ini. Sebaliknya, saya dimaklumkan teman bahawa pukul 3 petang, tragedi Bersih 2.0 berulang, malahan lebih teruk lagi dengan kes kereta polis melanggar demonstrans.

Hendak disalahkan polis seratus peratus, bukan salah mereka sepenunya. Kita semua faham, kita bukan kecam polis sepenuhnya atas apa yang mereka buat. Kita tahu, mereka dikerahkan oleh siapa. Kalau kita salahkan polis, mereka sebenarnya mengikut arahan ketua, wala' membabi buta sedangkan arahan tu menyalahi akhlak manusia sendiri. Dan saya boleh katakan, semua wartawan yang merakam detik-detik kezaliman itu bukan nak tunjuk semata-mata kekejaman polis, tapi cuba nak memahamkan dunia kenapa rakyat Malaysia memberontak sebegitu rupa.

"OCPD Dang Wangi arahkan selesaikan semua.." 

Saya bersimpati dengan pihak polis. Nak telan, mati bapa, tak dapat duit untuk sara hidup. Nak luah, mati emak, mengumpul saham dosa sewaktu bekerja dan bila bersara, dibenci masyarakat..


Apa pun, ini adalah gambar yang boleh memberikan senyuman selepas satu diskusi yang berat yang baru sahaja kita bincangkan di atas.

Sebagai bakal guru, pada saya, adik ini tidak membuat kesalahan tatabahasa melainkan kata imbuhan yang bukan menjadi fokus utama guru itu.

"Verily, my solah, my sacrifice, my living, and my dying are for Allah, the Lord of all that exists."

Nur Suhaila Zulkifli 
Nottingham.

Followers