Wednesday 25 February 2009

Erti Kalimah Syahadah

Rasanya ceramah ini yang paling ditunggu-tunggu. Mana taknya, penceramahnya bekas paderi di UK. Idris Tawfiq yang kini menjadi guru di Mesir. Jauh terbangnya demi menyampaikan keindahan Islam.

Ceramah pertamanya berkenaan kesan solat dan wuduk (ablution) pada diri yang mengundang tanda tanya seorang pendengar. Dia mempersoalkan, mana mungkin dengan membasuh muka dan tangan, dosa (dosa kecil) yang dilakukan akan dihapuskan begitu sahaja. Dengan raut wajah yang tenang, analogi gereja, biara (cloister) dan paderi diberikan Brother Idris. Sebelum memasuki gereja, paderi itu perlu melalui biara. Begitulah dengan wuduk. Sebelum melakukan solat,wuduk menjadi perantaraan(perhentian) yang wajib untuk menenangkan(membersihkan) diri.

Kelakar juga la hati melihatkan raut wajah orang putih yang bertanya tadi. Berkerut dia untuk cuba memahamkan. Bagi saya, kedamaian yang dicapai ketika wuduk sukar digambarkan dengan kata-kata. Orang itu perlu melakukannya sendiri.

Menceritakan pengalaman Br Idris mengembara mencari Islam, betapa beliau tidak tenang dalam diri walaupun menjadi paderi yang disayangi masyarakat di sekelilingnya. Beliau diberi penghormatan dalam upacara pembaptisan dan pengkebumian. Tetapi, dirasakannya semacam suatu kekosongan sehingga membuatkannya ‘down’.

Dia bukan seorang yang kaya. Jadi, Mesir dipilih sebagai destinasi menenangkan diri. Hanya £115 untuk full package (tiket kapal terbang, penginapan dan makanan). Memang sangat murah! Nak pi Mesir!!!!

Allah itu Maha Kuasa. Kedatangannya ke Mesir telah membuka matanya tentang Islam dan Muslim sebenar. Selama ini, dia belum pernah berjumpa dengan Muslim. Apa yang diketahuinya, Muslim adalah orang-orang yang akan menyembunyikan tangan daripada bersalam dengan orang dari agama lain, mencetuskan pergaduhan dan peperangan.

Namun, apabila di Mesir, beliau mengkagumi kepercayaan dan pegangan Muslim. Betapa orang-orang yang sedang duduk di gerai meninggalkan beg dan makanan mereka, betapa peniaga gerai itu meninggalkan kaunter dan wang yang tersimpan di dalamnya demi menyahut panggilan solat Jumaat. Betapa seorang budak lelaki pengilat kasut memberi ucapan sejahtera Assalamualaikum kepada beliau setiap kali beliau melintasinya..

Keindahan iman apakah yang mereka anuti sehingga mereka mempunyai keperibadian yang begitu indah.

Sekembalinya ke UK, beliau ditugaskan mengajar di sebuah sekolah tentang agama-agama dunia termasuk Islam dan Kristian. Kata beliau, itulah sekolah yang punya pelajar ternakal. Suatu hari dalam Ramadhan, sekumpulan pelajar Muslim memohon kebenarannya untuk menggunakan kelas beliau untuk solat. Memandangkan hanya kelas itu yang mempunyai karpet (sebagai sejadah) dan sinki untuk mengambil wuduk.

Atas arahan Pengetua, beliau ditugaskan memerhatikan para pelajar itu kerana dikhuatiri mereka akan mencuri karpet itu (curiga sungguh Pengetua itu..). Saban hari Brother Idris yang ketika itu masih lagi seorang Roman Katholik, merasa pelik dengan pergerakan dalam solat. Lalu beliau membaca mengenai solat dalam Internet.Lantaran sering bersama pelajar-pelajar Muslim itu juga, hatinya tertarik untuk ikut sama berpuasa.

Suatu hari, beliau berjumpa dengan Yusuf Islam (Cat Steven).
Br Idris : Apakah yang dilakukan oleh seseorang Muslim?
Br Yusuf :Kami solat.
Br Idris :Saya mengetahui cara untuk solat.
Br Yusuf (terperanjat) :Kami puasa.
Br Idris :Saya juga pernah berpuasa.
Br Yusuf (makin terkejut) :-O :Kamu sudah menjadi Muslim. Siapa yang kamu cuba perbodohkan(who are you trying to fool)?


Saat muslim yang lain sedang mendirikan solat,Br Idris memikirkan hal ini. Lantas, keputusan diambil. Br Yusuf mengajarnya kalimah syahadah. Ketika Br Idris melafazkan kalimah syahadah itu di hadapan kami, beliau menangis. Namun,bak kata beliau:

“I’m not ashame at all to cry in front of you all. Nothing to be ashamed and to be hidden in Islam. Islam is beautiful, gentle and sweet. ”

Saat itu, saya muhasabah diri semula. Sejauh mana hati kita tersentuh dengan lafaz itu. Sejauh mana langkah kaki kita saban hari mengikut arah yang telah ditetapkanNya.

Wallah hu alam.

Sumber: nota

No comments:

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...