Thursday 5 March 2009

Cerita Pasal Maybank

Sekadar melanjutkan mesej kepada semua:

----- Forwarded Message ----From: wan zamri wan hassan To: Notts Group Sent: Wednesday, March 4, 2009 4:10:34 PM

Subject: [NMC] PERHATIAN PENGGUNA MAYBANK ONLINE.. anda mungkin terima emel scam...

Kindly share this information with all your family members and friends. Lately there were numerous times these types of scam email have been received where the sender claimed from "MAYBANK' asking Maybank2U customers to login to Maybank2U through their email link.

Here it is shown that when you click the link, these websites will be displayed and if you just entered any username and password (DO NOT ENTER YOUR REAL USERNAME & PASSWORD) and also any TAC it will still move to the next page without notifying you had entered wrong login codes. If you enter the real username and password, they will used them to login to your account.

The best is in the last PAGE where they do not advise you to check on your account until 5.45pm , so that they got the time to CLEAR all your money.Please remind our family members & friends

Kisah benar: Akaun 'lebur' kerana perangkap e-mel hantu
sumber:
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=0926&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

Ada beberapa tips yang boleh diambil untuk mengelakkan kejadian di atas berlaku:-

1. Polisi pihak bank tidak sesekali akan menghantar emel kepada anda supaya mengemaskinikan kata laluan (password). Sekiranya pihak bank meminta anda menukar kata laluan, ianya hanya dimaklumkan setelah anda log in ke dalam website tersebut.

2. Apabila anda klik pada pautan emel yang anda terima, pastikan alamat pada browser adalah alamat pautan yang betul. Cth: www.maybank2u.com.my adalah alamat yang betul, selain daripada alamat tersebut cth: www.maybank2u.org atau www.maybank2u.net.cc atau www.maybank2u.com.cc atau selain darinya adalah satu laman web scam.

3. Anda dinasihatkan supaya tidak terus klik pada link atau pautan pada emel yang anda terima bagi perkara-perkara yang melibatkan akuan bank atau apa-apa berkenaan dengan kewangan anda. Sebaiknya, anda menulis balik (bukan meniru balik) alamat laman web yang anda pasti pada browser.

4. Sepatutnya kalau emel diterima daripada Maybank mestilah alamat (cth:
http://uk.groups.yahoo.com/group/kampungnotts/post?postID=LR0P-TU92jAnu4MRI6MdTux0WywpnUSWMiAVWj6XPSuEcEbf--vXc8uymS4NLPMD7shkGRffldfddnFMG4UFckvy) mengikut alamat web itu sendiri. Adalah tidak profesional dan logik sebuah bank yang besar menggunakan laman web pihak lain dan yang pasti ianya adalah terang-terang laman web scam.

Jangan takut untuk melakukan transaksi online kerana ianya banyak memberi kebaikan cuma yang perlu adalah lebih berhati-hati. ....psst. .guna PC sendiri jgn guna PC public @ Cybercafe untuk membuat tranksaksi online.

p/s: Seronok dan memang memudahkan kerja pun kalau ada online banking ni. Tak perlu nak ke bank kalau nak 'transfer' duit. Itu kelebihan perbankan di UK. Tapi, keburukannya, nak buka akaun ambil masa sampai sebulan. Buka akaun ke bina bank ni? Ish...

2 comments:

Anonymous said...

Selepas selesai satu perkara, berganjak kepada perkara yang lain pula.

MasyaAllah, moga Allah kurniakan Suhaila kekuatan, kesabaran dan melihat kebenaran dalam setiap tindakan.

Moga Allah lorongkan.

Caiyo.

Makin busy orang ini. =)

Anonymous said...

Salam.ala,akak ni..he3..malu saya dibuatnya:)
he3..thanx a lot..

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...