Wednesday, 27 May 2009

Buat Sang Puteri

Sebagai peringatan buat diri sendiri dan para teman.

Rama-Rama dan Wanita
www.iLuvislam.com
Dr. HM Tuah

diedit oleh Nur Suhaila Zulkifli



Lihatlah rama-rama, ia cantik. Ia menimbulkan rasa bahagia dan ceria pada sesiapa sahaja yang melihatnya. Begitu mudah senyuman terukir tatkala melihat sang rerama. Ia mengindahkan alam dan menyempurnakan sekuntum bunga. Seindah mana pun bunga tanpa rama-rama yang mahu hinggap di situ, tentu ada sesuatu yang tidak kena pada bunga itu.
Cubalah tangkap dan pegang rama-rama itu dengan sayapnya. Lihat apa yang melekat di jari anda,warna dan corak rama-rama itu telah berpindah ke jari-jari anda. Kemudian lepaskan kembali, ia terbang tapi lebih terbuai oleh angin. Keindahan sayapnya mula pudar. Siapa pun yang akan menangkapnya kembali tidak tertarik padanya lagi. Harganya telah tiada untuk dikagumi, disimpan mahukan diawetkan.

Rama-rama ibarat wanita. Ia indah untuk dipegang tetapi nilainya cepat turun setiap kali ada tangan- tangan yang tidak wajar hinggap pada tubuhnya. Memang fizikalnya tiada apa-apa yang kurang, tapi harga diri dan maruah telah mula tercemar. Begitulah wanita. Ia bagaikan rama-rama yang terbang membawa corak-corak indah, apabila corak-corak itu telah pudar ia tidak diperdulikan lagi. Harga rama-rama terletak pada warna dan coraknya; harga wanita terletak pada apakah tubuhnya masih tulen tatkala dia didampingi oleh suaminya.

Rama-rama terpaksa berjuang untuk memulakan hidupnya. Dia terpaksa membebaskan diri daripada kepompong. Bukan mudah untuk keluar daripada kepompong yang mengikat itu. Sedangkan sepanjang berada di dalam kepompong tiada siapa pedulikannya, malah tatkala bergelar ulat ia lebih dibenci.

Sulitnya untuk akhirnya bergelar rama-rama. Terpaksa melalui kitaran dan evolusi bentuk. Daripada sesuatu yang menjijikkan akhirnya bertukar menjadi sesuatu yang amat menyenangkan. Rama-rama adalah contoh terbaik wanita untuk sedar betapa bernilainya kehidupan mereka. Sewaktu anda dipuja, usah terlalu mabuk, sebaliknya kenang-kenang kehidupan serba susah sebelum itu. Sewaktu anda digoda, dihambat dan dirayu usah terlalu mudah menyerah sebab ingatlah pada mereka yang bersusah payah memastikan anda dapat bangkit sebagai manusia sempurna hari ini. Anda tidak muncul sendiri, sebaliknya anda adalah lambang pengorbanan ibu bapa.

Serendah martabat sang ulat, begitulah rendahnya martabat wanita pada zaman jahiliyah. Bayi perempuan ditanam hidup-hidup. Wanita dilayan sebagai hamba. Namun, setelah kedatangan Islam, martabat wanita begitu tinggi. Muslim pertama yang syahid adalah wanita. Insan yang berada bersama Rasulullah tatkala baginda ketakutan setelah bertemu Jibrail adalah wanita. Wanita ikut sama berjuang dalam perang. Jadi, janganlah wanita itu sendiri meletakkan martabatnya kembali ke takuk asal pada zaman jahiliyah. Ketahuilah, sesungguhnya dirimu amat berharga di sisi Islam.

Usah jadi rama-rama di dalam bingkai gambar, indah dipandang tetapi diri sendiri menanggung beban. Hiduplah dengan bebas dan terjemahkan kebebasan itu kepada nilai-nilai murni yang perlu dipertahankan. Hak anda ialah memelihara kehormatan. Selama mana anda memelihara kehormatan dan maruah, diri anda akan berada pada tahap terbaik. Namun, sebaik sahaja anda tidak peduli kepada siapa maruah itu hendak diberikan, anda sudah kehilangan masa depan.

Kalaulah rama-rama tahu dia cantik dan sentiasa memukau penglihatan manusia, dia tentu tidak mudah-mudah terbang ke sana sini. Sebab setiap kali ia mengibarkan sayapnya, ia sentiasa terdedah pada bahaya. Namun rama-rama tidak pernah tahu dia itu indah dan sentiasa menjadi sasaran manusia. Jika anda tidak pernah tahu kewanitaan anda itu adalah sasaran terpenting sang penceroboh, anda ibarat rama-rama yang tidak sedar dirinya sedang diintai bahaya.

Mahalkan harga diri anda. Semakin sukar anda dimiliki semakin mahal nilai anda di sisi lelaki. Lelaki perosak hanya inginkan kuasa memiliki tetapi tidak mahu setia apalagi memelihara dan melindungi anda. Usah terperangkap ke dalam tangan yang hanya akan meleraikan warna-warna anda. Setelah warna- warna itu hilang, anda dibiarkan. Jadilah wanita anggun yang punya nilai dan maruah diri, anda akan lebih dihormati. Nilai anda bukan terletak pada berapa ramai lelaki yang ingin memiliki anda tetapi berapa ramai yang benar-benar sanggup menyintai anda. Cinta itu terjemahan pada kasih sayang dan belaian sayang penuh ikhlas. Selama mana anda belum menemuinya, anggaplah diri anda masih berhak terbang bebas bagaikan sang rama-rama.


Jadilah rama-rama yang mengindahkan alam, jadilah wanita yang membanggakan semua orang.

The Prophet said, “This world is nothing but temporary conveniences, and the greatest joy in this world is a righteous woman.”              (hadith narrated by Imam Muslim 10/56 Kitaab ar-ridaa) 

Wanita- De Hearty

Kau digelar sebagai penyeri dunia
Hadirmu melengkap hubungan manusia
Bukan sahaja dirindui yang biasa
Malah Adam turut sunyi tanpa Hawa

Akalmu senipis bilahan rambut
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu
Jua hatimu bak kaca yang rapuh 
Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat di bahu untuk dilindung
Dekat jua di hati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi

Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok
Jika datangnya dari kayu yang bengkok
Begitulah peribadi yang dibentuk

Didiklah wanita dengan keimanan 
Bukannya harta ataupun pujian
Kelak tidak derita berharap pada yang binasa

Engkaulah wanita istimewa

Sedarilah insan istimewa
Bahawa kelembutan bukan kelemahan 
Bukan jua penghinaan dari Tuhan 
Bahkan sebagai hiasan kecantikan 

p/s: Teringat saya pada tazkirah yang saya sampaikan sewaktu mempengerusikan Malam Busana Muslimah- College’s Islamic Festival anjuran Jawatankuasa Perwakilan Pelajar Kolej Matrikulasi Melaka 0809.

Muslimat yang berperibadi muslimah umpama epal yang berada nun di puncak pokok. Tidak tercapai tangan-tangan orang kebanyakan untuk memetiknya. Sedangkan banyak epal di dahan yang rendang telah dipetik orang. Ada juga epal yang telah busuk dimakan ulat. Kadang kala ia bermonolog sendiri, sampai bila ia harus menunggu untuk kemanisannya dinikmati oleh hamba Ilahi. Namun ia sedar, jika hingga hujung waktunya, tiada insan yang berjaya memisahkan dirinya dari tangkai, Allah telah takdirkan untuknya teman hidup di akhirat kelak.

 



Maaf kerana terlalu banyak personifikasi dalam post kali ini. Kejap rama-rama, setelah itu epal. Kemudian mutiara pula.. Biasa la.. Saya kan wanita juga..^_^

recommended reading: Bimbang Tak Laku? 

(tak tahu kenapa.. tapi rasa macam ada kena mengena dengan diri ni.. Bimbang tak laku? Takla. Bak kata saya pada Ma tempoh hari: "Jangan risau Ma.. Ramai je yang nak kat anak Ma ni.. Hehe.. Mak Cik El, mak cik Ani kan sayang kat orang. Siap tunjuk gambar anak teruna dia lagi.." Ma hanya mampu tergelak dengan seloroh saya..)

Monday, 18 May 2009

Salam Mujahadah!

Istimewa buat semua yang akan atau sedang bertarung dengan pen dan kertas di medan peperiksaan.


Moga dikurniakanNya kepada kita fahaman para nabi, hafazan para rasul dan ilham para malaikat yang dekat denganNya.

Ya Allah, sinarilah hati kami dengan petunjukMu, sebagaimana Engkau telah menyinari bumi dengan cahaya matahariMu selama-lamanya, dengan rahmatMu, wahai Allah yang paling penyayang.

Jangan direnung letihnya usaha, tetapi renunglah manisnya sebuah kejayaan.

Ma'a Taufiq Wan Najah Fil Imtihan (Moga dikurniakan petunjuk dan kejayaan dalam peperiksaan). Insya-Allah...

Thursday, 14 May 2009

The Road Not Taken

Alhamdulillah, berjaya juga saya capai target untuk berpuasa penuh pada hari Selasa lepas. Berjaya mengatasi sesuatu yang amat sukar untuk dilaksanakan. Tambah-tambah lagi semasa musim sebegini yang siangnya lebih panjang, jadi kiranya saya berpuasa dari pukul 3 pagi sehingga 9 malam.

Alhamdulillah. Sebagai permulaan bagi melaksanakan wasiat Rasulullah yang ketiga iaitu puasa 3 hari setiap bulan. Solat witir dan solat dhuha telah pun menjadi amalan seharian. Dulu tunaikan solat dhuha kerana berjanji dengan sahabat di Sekolah Seri Puteri. Tetapi kini, segalanya lillah hi taala. InsyaAllah.

Narrated by Abu Huraira r.a . My khalil (friend etc) said that Rasulullah SAW advised me to observe 3 things and I shall not leave them till I die.

1. To observe saum (fast) 3 days every lunar (month).

2. To offer the Dhuha prayer

3. To offer witr before sleeping. (Sahih Bukhari 2:274)

Apabila disoal teman serumah, apa perasaan berpuasa 18 jam, saya dengan jujurnya menjawab, kenikmatan berpuasanya sangat lain. Sikit pun tidak berasa lapar walaupun hanya dapat bersantap pukul 10.30 malam lantaran baru pulang dari halaqah dan memunggah kotak yang ‘dirompak’ dari Queen’s Medical Centre. Bila berpuasa ni, kesabaran sangat tinggi. Apabila rasa marah menguasai diri pada petang hari itu, dengan automatiknya saya tersedar dan beristighfar. Memang nikmatnya tidak dapat diucapkan dengan kata-kata. Mahu cuba?

Satu lagi ibadah sunat yang dituntut baginda Rasulullah ialah solat sunat istikharah. Nak tergelak pun ada, bila cerita kita melaksanakan istikhara, cepat je orang bertanya. “Nak pilih siapa ni? Amboi..”

The Road Not Taken- Robert Frost 1920

TWO roads diverged in a yellow wood,

And sorry I could not travel both

And be one traveler, long I stood

Then took the other, as just as fair,

And having perhaps the better claim,

Because it was grassy and wanted wear;

Though as for that the passing there

Had worn them really about the same,

And looked down one as far as I could

To where it bent in the undergrowth;

And both that morning equally lay

In leaves no step had trodden black.

Oh, I kept the first for another day!

Yet knowing how way leads on to way,

I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference.

shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference.


Hai.. Banyak lagi sebenarnya pilihan lain yang perlu kita buat. Bagi mendapat tanda yang benar, setiap individu yang ingin melakukan istikharah ini mestilah membersihkan niat dan hatinya dari sebarang pilihannya SEBELUM melakukan istikharah ini. Serta benar-benar berniat bahawa ia akan menerima apa sahaja pilihan yang akan didapatinya dari istikharah tadi. Demikian pendapat jumhur(majoriti) ulama. [1]

Dari Jabir ra., ia berkata: “Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istikharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran. Kalau seseorang dari kamu menghendaki sesuatu, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian berdoa:

Terjemahan Doa’:

Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya. (Dari hadis riwayat Imam Bukhari)

Apa sahaja yang Allah telah tunjukkan perlu kita terima dan redha. Yang pastinya, tuluskan niat minta petunjuk pada yang Esa kerana Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.

Dinasihatkan dalam sebuah athar :

ما خاب من استخار ولا ندم من استشار

Ertinya : Tidaklah rugi sesiapa yang beristikharah ( meminta petunjuk) dan tidak menyesal mereka yang bermesyuarat ( Al-Awsat, At-Tabrani, 6/365)

Ibn Taimiyah ketika menghuraikan atahar di atas menyatakan

ما ندم من استخار الخالق، وشاور المخلوقين، فقد قال تعالي: وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ

Ertinya : Tidak menyesal barangsiapa yang beristikharah kepada penciptanya ( Allah), dan bermesyuarat ( meminta pendapat) dari makhluk ( rakan-rakan dan mereka yang berpengalaman), dan Allah telah berfirman ertinya : Dan dalam urusan mereka itu mereka bermesyuaarat, dan apabil kamu telah berusaha, bertawakal ( berserah) kepada Allah swt"

Renung-renungkan dan selamat beramal!^_^

[1] Ustaz Zaharudin (UZAR)

p/s: Sedang ‘angau’ dengan lagu Ketika Cinta Bertasbih(OST Filem Ketika Cinta Bertasbih). Walaupun musiknya tidak semantap Ayat-Ayat Cinta, tapi liriknya cukup menggetarkan jiwa. 
Bertuturlah cinta
Mengucap satu nama
Seindah goresan sabdaMu dalam kitabku
Cinta yang bertasbih
Mengutus hati ini
Kusandarkan hidup dan matiku padaMu

Indahnya bila menghayati cinta pada Rabbi. Makin ku mengenal Tuhanku dan agamaku, makin ku hampir dengan cinta hakiki, membuatkan aku makin menghargai cinta duniawi dan cinta insani.


Bangkitlah Wahai Muslim!

Ingin berkongsi sesuatu yang saya perolehi dari halaqah Sister Fullah yang terakhir sesi ini. Saya faham, perasaan orang-orang yang mencari sesuatu tapi tak ketemu. Especially those who are seeking for the knowledge. Islam tidak mencari kita, tapi kita yang perlu mencari Islam. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

Menariknya, Sr. Fullah menegaskan tentang peranan setiap Muslim, iaitu kita untuk mengubah paradigm orang luar tentang Islam dan Muslim. Kita perlu kembalikan semula martabat hijab dan serban yang begitu gah suatu ketika dulu sebagai individu dan sarjana Islam yang sangat dihormati dan berpengetahuan.

We should learn from the past, crying for the present and do something for the future.

Kita perlu ubah first impression mereka: orang berserban adalah teroris dan yang berhijab, tidak berpelajaran.

Sr Fullah menceritakan pengalamannya apabila didatangi orang British yang bertanyakan maklumat dirinya sebanyak 3 kali. Mereka menyangkakan beliau hanyalah suri rumah sepenuh masa. Namun apabila diberitahu yang beliau adalah penuntut PhD dan sudah pun punya 2 Master, orang-orang itu terperanjat.

Dunia sudah pun menerima hakikat yang wanita sudah mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan kaum Adam. Tangan yang menghayun buaian mampu menggoncang dunia. Isunya di sini, sama ada usahanya adalah untuk membina atau memusnahkan. Bukti tangan wanita yang memporakkan-perandakan dunia sudah jelas ditonjolkan oleh Ratu Sepanyol yang berusaha keras mahu mengusir Muslim dari Sepanyol.

Memang kita tahu, tujuan kita diciptakan adalah sebagai hamba Allah dan khalifah di muka bumi. Tetapi adakah Islam keutamaan kita yang pertama?

Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka  beribadah kepadaKu. (Surah az-Zariyat:56)

Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, “Aku  hendak menjadikan khalifah di bumi.” (Surah al-Baqarah:30)

If Islam is not our first priority, we will dig for any excuse or statement for making the haram to be halal. Although only 0.0000001% scholars said that it is halal (because of concrete reasons), we will hold for that. For example, usury. We know riba is haram, but because of profit we may gain by applying riba, we will try our best to make it halal. Therefore, here our first priority is the profit, not Islam.

If Islam is our first priority, whatever field we’re studying, whatever research we’re doing, whatever job we’re working, all we do are to give benefit to Islam. Sr Fullah stressed that the hardest da’wah is to our family, especially to our children (ehem..bakal kena mengena la dengan kita). Some women who are very excellent in job or society are ordinary mother at home. They ignore every single mistake their children did because they felt tired working for other people. The victim, their family, the innocent children.

Em, just thinking, how about the bir halal in Malaysia? If it is halal and 100% free from alcohol, why they are so proud to publicise it as ‘bir’?

How can we know that the person put Islam and da’wah as his or her main concern? Kak Anis Fozi said, through the choices he or her made. For example, in marriage. The way the muslimin or muslimat to choose their partner for the rest of their life.

Dari Jabir bahawa Nabi saw. telah bersabda : “Sesungguhnya perempuan itu dikahwini berdasarkan agamanya , hartanya dan kecantikannya , maka selayaknya engkau memilih agama yang pasti membahagiakanmu .”

Hal ini turut ditegaskan oleh Al Imam Ghazali Rhm. Dalam kitabnya Ihya' Ulumiddin :

" Proses pengislahan ehwal kehidupan ( berumahtangga ) tidak dapat tidak dengan mengambil perhatian serius terhadap perempuan yang ingin dikahwininya supaya kekal cinta kasih , iaitu perempuan yang ada padanya lapan perkara :

1. Beragama ( Keperibadian dan spiritual )

2. Berakhlak mulia ( Solehah )

3. Murah maharnya (mas kahwin)

4. Tidak mandul

5. Anak dara

6. Berbangsa ( keturunan yang baik )

7. Cantik

8. Tidak daripada kaum kerabat yang dekat .

Cincin pemberian nenek da ketat. Sob3..

Apabila seorang lelaki yang engkau redhai agama dan akhlaknya masuk meminang , maka terimalah ( Kahwinilah !). Jika tidak akan berlaku fitnah dan kerosakan yang besar di muka bumi."            (Hadis  riwayat Tirmidzi )

The non muslim didn’t afraid to Muslim nowadays because they always know that Muslims are emotional. Muslims will do demonstration, and boycott but then, after the ‘war’ in Palestine ended, their efforts to give support to Palestinians also came to an end. No more boycott or demonstration were held although they realised, the Palestinians still are struggling to survive in their own land.


How we change this? From the seerah of the prophet Rasulullah saw, there were 10 points we should bear in mind if we want to be a leader:

1)We should have true iman and sincerity.

2)We must have high motif or goals.

3)Give respect to others.

4)Avoid being judgemental and blaiming others.

5)Love the good to everybody around us and help them.

6)Being truthful and clear in every action we do and every word we say.

7)Purity of oneself.

8)Be patient.

9)Be a good listener and approachable person.

10)Fear of Allah swt.

Nak bentuk atau ubah paradigm yang telah lama bertapak dalam minda manusia sehingga ia menjadi asas pemikiran mereka amatlah susah. Geli hati saya memikirkan siang tadi, sewatu Predeparture Briefing bagi pelajar University of Nottingham, UK yang akan menyambung pelajaran di University of Nottingham, Malaysia. Kami dijemput untuk membantu International Office menjawab persoalan yang mungkin akan timbul dari para pelajar yang saya anggarkan kurang dari 50 orang tentang budaya Malaysia.

Terperanjat sungguh mereka bila diberitahu tiada minuman alkohol yang dibenarkan di kawasan universiti di Semenyih itu. Apabila diberitahu ada kes kematian (tak silap saya, kes bunuh) yang berlaku di Forest Club(tempat untuk mendapatkan minuma beralkohol) yang letaknya di hujung dunia kawasan universiti itu, mereka kecut perut. Moga mereka dapat membuang segala tabiat buruk dan ‘berpuasa’ sepanjang mereka di Malaysia.

Sempat juga mereka bertanyakan nightlife dan harga arak di Malaysia. Kami yang datang (semuanya Muslim kecuali Lik Jin, mantan presiden Nottingham Malaysian Society) terkelu seketika. Tak tahu nak jawab macam mana. Cuma yang kami boleh katakan, kedai di Malaysia biasanya buka 24 jam sehari. Terpulangla pada mereka nak tafsirkan kedai itu sebagai kelab malam atau kedai.

Sempat pula Ms Rachel mengingatkan mereka supaya berhati-hati sewaktu membawa beg terutama tas tangan. Siap diceritakan lagi bagaimana kes ragut boleh berlaku. Hai, orang putih ambil tahu apa yang berlaku di Malaysia baru-baru ni- tentang wanita hamil yang meninggal dunia kerana disyaki jatuh sewaktu diragut.

Bila diberitahu yang mereka perlu lebih sopan dalam berpakaian, yakni tidak mendedahkan bahu dan memakai mini skirt yang menjadi trend ketika musim panas di sini, ramai pula yang macam tak percaya. Hehe.. Fikir semula, kita minta mereka sopan, tapi orang Malaysia sendiri belum tentu sopan. Mesti mereka pelik bila tengok orang Malaysia apabila mereka keluar ‘outing’ di KL kelak. Sepelik saya dengan permainan politik di Perak. Sampai bila segala jenis pujuk rayu di mahkamah akan berakhir?

Thursday, 7 May 2009

The Peace Conference 2009

10am - 6pm, Saturday 9th May

Portland Building, University Park
Free entry - No need to book - Everyone welcome

‘Capitalism has destroyed our belief in any effective power but that of self interest backed by force’ George Bernard Shaw

Why is there so much fighting, destruction and suffering on our planet?  Is modern warfare really ‘human nature’?  How are conflicts related to economics and geopolitics?  Is the capitalist system to blame?

Join us for a day of talks, interactive workshops, discussions, debates, films and food.  The conference will engage in a range of topics exploring the links between war and the dominant economic system of our time.

Confirmed speakers, groups and participants:

Milan Rai, editor of Peace News Dr. Matthew Rendall, Lecturer in Politics and International Relations Dr. Srila Roy, Lecturer in School of Sociology Dr. Tim Jacoby, Lecturer in the School of Environment and Development at Manchester University Dr. Andy Robinson, Research Fellow in the School of Politics and International Relations Steve Yemm, from the think-tank Compass Campaign Against the Arms Trade New Internationalist Shut Down H&K Amnesty International Frank Jackson, editor of World Disarm!

For more information, email: nspm@riseup.net

Whether for one session or all day, join us for some informative and insightful investigation of these pressing issues.

p/s: Ini program untuk orang di Nottingham. Orang di Malaysia pun ada juga program pada hari yang sama. Konvesyen Berakhirnya Agenda Zionis. Sangat-sangat berharap sesiapa yang berkelapangan dapat menghadiri majlis ilmu itu. Kalau ada kat Malaysia, saya pi da ni..^_^

Tuesday, 5 May 2009

Allah Sedang Berbicara Denganmu

Akhirnya, berjaya juga kami melaksanakan misi memasak. Untuk 250 orang, berterusan untuk 3 hari. 1 Mei, saya dan Yna memasak laksa untuk Dunkirk Quiz. Izreena dan Amira pula menyediakan kuih seri muka. Orang British tiba-tiba mahu rasa makanan orang Malaysia dan berkenal-kenalan dengan kami. Alhamdulillah, aktiviti berjalan dengan lancar dan misi terlaksana. Pujian pula asyik diterima tentang masakan kami.

“Thank you so much for the very nice food you served for us.”

“Dari 5 bintang, saya bagi 3.” Yang ini, komen dari orang yang telah pun menambah laksa sebanyak 2 pinggan penuh .

“Semua ok. Cuma tak puas hati, sebab tak cukup (untuk tambah berkali-kali).”

Ahli kumpulan saya dalam kuiz itu, Marita namanya, sibuk memperkenalkan kami kepada semua komuniti Dunkirk yang hadir di situ. Kepada Community Security yang menjaga keselamatan kawasan Dunkirk, dia meminta mereka ‘menengok-nengokkan’ kami. Sempat juga ‘polis’ itu berpesan, kalau rasa keselamatan rumah diragui seperti pecah masuk rumah yang berlaku baru-baru ini pada rumah senior kami, cepat-cepat telefon mereka. Risau juga untuk tinggal di Dunkirk. Almaklumlah, semua tahu itu kawasan penempatan pelajar. Sunyi di siang hari kerana semua berada di universiti.

Cuma terselit kekecewaan kerana semasa diskusi diadakan bersama orang British untuk menjalankan Dunkirk Quiz, mereka telah bersepakat untuk tidak menggunakan sebarang unsur alkohol dalam makanan mahupun dalam majlis itu sendiri. Namun, ada minuman arak yang terhidang hari itu. Janji dimungkiri. Walau bagaimanapun, yang membawanya bukanlah jawatankuasa majlis, tapi orang kebanyakan. Memang kipas susah mati arak la tu.

Dari Umar ra, bahawa dia pernah mendengar Rasulullah bersabda, “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka janganlah duduk pada satu hidangan yang padanya diedarkan arak.”     (Hadis riwayat Imam Ahmad)

3 Mei, NMS Leaver’s and Mnite Volunteers’ TQ Party. Sekali lagi, sebagai AJK makanan, tugas memegang senduk diserahkan kepada kami. Nasi tomato, acar sayur, ayam barbeque, sos (buat sendiri), aiskrim dan koktail dihidangkan.

Yang tinggal.. Nasib baik, periuk ni mereka tak rembat sekali. Nasi dan yang lain, lesap dalam abdomen masing-masing.

Ketika saya dan Yna baru sampai setelah nasi terakhir siap dimasak, kebanyakan bekas telah kosong. Tergamam kami. Walaupun perut kelaparan, tapi rasa kenyang apabila melihat para ahli menjamu selera sehingga menjilat jari. Jujur pula tu, menyatakan mereka telah pun menambah makanan sebanyak 3 kali. Sekarang fahamlah, kenapa tukang masak berjaya seperti ibu kita, sanggup memenatkan diri memasak saban hari. Lantaran kepuasan melihat anak-anak dan suami makan masakan air tangan sendiri.

Teringat ketika rumah terbuka kami semasa Aidil Adha lepas. Ada yang komen, “Apa agaknya yang mereka letak dalam makanan ni sampai kami ni tak henti-henti makan.” Nak tahu rahsianya? Sebelum masak tu, berselawat la dulu. InsyaAllah, diyakini sedap..

Terharu dengan komitmen tetamu muslimin yang datang paling awal ke rumah terbuka kami dan balik paling lambat.

Walaupun kepenatan tidak terkira, 3 hari memasak tanpa henti, tiada masa untuk diri sendiri sedikit pun, masa belajar pun tidak dapat dilaksanakan, saya sedar, ada hikmah di sebalik apa yang berlaku. Sahabat-sahabat saya sentiasa ada di sekeliling saya untuk memberi bantuan dan dorongan. Walaupun sebenarnya semangat yang mereka tiupkan sudah cukup untuk membarakan keazaman saya yang mula goyah.

Tika kesibukan itu juga, masalah datang bertandang, keinginan untuk berputus asa ada datang menyelit kerana semangat mula pudar. Tiada seorang pun yang tahu, yang saya sedang berperang dengan jiwa sendiri. Punya masalah tapi masih lagi tersenyum dan bergelak ketawa. Entahlah, mungkin saya agak berbakat dalam menyembunyikan kesedihan kot. Hehe.. Maaf, bukan tidak mahu berkongsi dengan para sahabat, tapi, lebih senang berbicara padaNya. Mengadu.. Sebab belum tentu orang faham situasi yang kita hadapi.. Tak mahu memburukkan lagi keadaan.

Apatah lagi, di saat jiwa rasa kosong, lemah tak bermaya, Allah takdirkan saya melihat kembali ayatnya yang sangat kena pada situasi ketika itu. Menyelusuri kalimahNya dan menginsafi diri yang leka.

Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (Surah al-fatihah:5)

Bila ada masalah, sujud kita lama meminta pertolongan padaNya, menangisi setiap dosa yang telah dilakukan. Namun bila sinar  bahagia datang menjelma, kadang kala kita lupa untuk mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi.

Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: "Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka". Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan; dan Allah sangat cepat perhitungan-Nya. (Surah al-Baqarah:201-202)

Saya sedar Allah akan sentiasa memperkenankan doa hambaNya, cuma sama ada cepat atau lambat. Tapi, manusia ini kurang sifat sabarnya. Usaha meminta pada Tuhannya mudah terhenti separuh jalan.

Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).         (Surah al-imran:200)

Ya Allah, kuatkanlah kakiku melangkah di jalanMu.. Kurniakanlah aku kesabaran dan ketabahan menghadapi setiap cabaran yang telah Engkau tetapkan untuk menguji imanku..

Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam) dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya Hawa) dan juga yang membiakkan dari keduanya zuriat keturunan lelaki dan perempuan yang ramai dan bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu. (Surah al-nisa:1) 

Bila ada masalah, mudah sahaja amarah menguasai . Untuk mengelakkan sebarang kata yang boleh menyakitkan hati orang lain, saya lebih senang berdiam diri. Tapi tak semudah kata. Dalam diam pun, mungkin ada yang terasa. Jadi, maaf saya pinta.

Allah jualah yang menguasai alam langit dan bumi serta segala yang ada padanya; dan Dialah jua Yang Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Surah al-maidah:120)

Adakalanya kita lupa, masalah yang sebegini berat, pasti ada penyelesaiannya. Selagi kita berusaha dan bertawakal kepadaNya.


Suka menenangkan fikiran di tempat sebegini. Damai.. Minda rasa lapang walaupun untuk sementara cuma..

Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayat petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayat yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda) : cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayatNya itu dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (Surah al-nur:35)

Kita lupa untuk untuk meminta petunjuk dan bimbingan dariNya. Sesungguhnya, Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.

Dan sesiapa yang bertaubat serta beramal soleh, maka sesungguhnya (dengan itu) dia bertaubat kepada Tuhannya dengan sebenar-benar taubat. (Surah al-furqan:71)

Ya Allah, ampunilah dosa kami. Hijabkanlah segala kekhilafan yang telah kami lakukan. Bimbinglah kami. Kami mohon, ya Allah..

Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah belas kasihan dan rahmatMu. (Surah al-hasyr:10)

Ya Allah, Kau eratkanlah ikatan hati-hati ini dalam memikul beban dakwahMu, bersatu dalam mendaulat dan mendukung syariatMu.. Kau eratkanlah kemesraan yang terjalin antara hati-hati ini, ya Allah..

Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhl ah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini). (Surah al-insyirah:5-8)

Kadangkala kita rasa, kita telah terlalu banyak memberi dan membandingkan dengan sumbangan orang lain. Mudah sahaja rasa penat hingga tertekan. Tidak mahu lagi memberi. Sedangkan kita tahu, tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima.

Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.   (Surah al-hadid:22)

Kadangkala kita bertanya pada diri, kenapa Allah uji kita sedemikian rupa. Ujian yang belum tentu orang lain mampu menanggungnya. Tapi, bukankah Allah telah berfirman, kita diuji sesuai dengan kemampuan kita. Saya diuji sebab saya kuat dan tabah untuk menghadapinya. Bangkit, Suhaila. InsyaAllah, kamu mampu menanganinya..

(Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (Surah al-hadid:23)

Pujian dari orang sekeliling jangan dijadikan pembakar sifat riak dan ujub dalam diri. Sebaliknya, jadikan ia sebagai obor untuk menerangi jalan kejayaan di hadapan..

Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah dia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya.       (Surah al-kahfi:110)

Hidup ini hanya sementara. Sampai masa, akan berpisah juga nyawa dari badan. Samada dalam keadaan sihat atau sakit. Dalam sedar atau tidur. Beriman pada hari akhir. Apa yang dikerjakan di dunia adalah untuk memberatkan dacing timbangan pahala semasa hari pembalasan kelak.

Dan Dialah yang memulakan kejadian sekalian makhluk, kemudian Dia mengembalikannya (hidup semula sesudah mereka mati), sedang perlaksanaan yang demikian amatlah mudah bagiNya dan bagiNyalah jua sifat yang tertinggi di langit dan di bumi, dan Dialah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.    ( Surah al- rum:27)

Siapalah kita untuk menentang hukum Allah. Siapalah kita untuk lebih mengutamakan hati yang diberi olehNya dari tuntutan Ilahi.. Kita hanyalah hamba Allah..

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya, bahawa Dia menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan dan untuk merasakan kamu sedikit dari rahmatNya dan supaya kapal-kapal belayar laju dengan perintahNya, dan juga supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurniaNya dan seterusnya supaya kamu bersyukur. (Surah al-rum:46)

Mudah sahaja harta mengelapkan mata. Sedangkan kita lupa, ramai di sekeliling kita perlukan satu sen sumbangan kita untuk melengkapi hidup mereka yang serba kekurangan. Infakkanlah hartamu. Bila menderma, rasa tabungan berkurang. Sesungguhnya, yang berkurang hanyalah tabungan dunia. Saham akhirat insyaAllah sedang berganda.

Oleh itu, bersabarlah, sesungguhnya janji Allah itu benar; dan janganlah orang-orang yang tidak meyakini apa yang engkau sampaikan itu menjadikan engkau resah gelisah. (Surah al-rum:60)

Sesungguhnya janji Allah itu benar. Bila kita tinggalkan sesuatu yang dilarangNya kerana Allah, nescaya Allah akan memperkenankan apa yang kita mahu dengan cara yang halal.

Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya. (Surah al-ankabut:69) 

Ya Allah, Kau bantulah hambaMu ini…

Katakanlah sesungguhnya solatku, ibadah hajiku, hidupku dan matiku semata-mata hanya untuk Allah, Rab, seluruh alam.


Berkelah di Conkers, Derby. Ampun, kakak-kakakku tersayang, sebab tak sempat membuat liputan berkenaan perkelahan kita di Conkers. Yang pasti, saya suka sangat dengan piknik itu. Jazakumullah hu khairan kathira.. ^_^

P/s: Sedang kepeningan memilih modul untuk semester depan. Perlu ambil kira topik yang diminati dan yang akan diajar di kolej nanti. Aii, ingat senang ke jadi guru…

Followers