Thursday, 24 June 2010

Ingat 5 Perkara

Alhamdulillah, Allah kurniakan saya kelajuan internet yang lebih mantap dari biasa. Rasa lama sangat blog ni tidak berupdate. Nak kata sibuk, Rasulullah saw lagi sibuk. Rindu yang amat untuk berblogging, bukan mahu menambahkan entri, tapi mahu berkongsi apa yang saya dapat setiap hari. Minda ni hari-hari merangka apa yang mahu dicetuskan dalam blog. Ish. Ish.. Ish..

Lapang Sebelum Sempit

Alhamdulillah juga, perjalanan pulang ke Malaysia lancar. 13 jam di dalam penerbangan MAS cukup dijadikan iktibar. Iktibar ke mana masa dihabiskan.

Jam pertama hingga ketiga: Lena dibuai mimpi lantaran tidur hanya setengah jam pagi itu.

Jam keempat hingga keenam: Menonton Pirates of the Carribean. Lagho. Sebab tak banyak (takde kot) ibrah yang saya jumpa.

Jam ketujuh hingga kelapan: Membaca Buku Usul 20 Imam Hassan al-Banna.

Jam kelapan hingga ketiga belas: Lena lagi..

Daripada 13 jam, 1 jam digunakan untuk mendalami ilmu agama. Itu yang saya tak gemar, kalau tak sibuk. Bila kita sibuk, kita rasa masa amatlah berharga. Namun, bila lapang sedikit, mula buat perkara lagho.

“Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman, (aitu) orang-orang yang khusyuk dalam salatnya, dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang lagha,” (Surah al-Mukminun: 1-3)

Sihat Sebelum Sakit

Kepada yang pernah membaca entri saya berkenaan Mas Afzal, tentu tahu betapa saya sangat mengkagumi beliau. Dan meletakkan beliau sebagai aras untuk saya lonjakkan diri ke depan. Jangan putus asa dan teruskan berjihad (berusaha bersungguh-sungguh).

InsyaAllah esok, saya akan ke DIA. Berkampung selama tiga hari di Hulu Langat. Hadir atas kapasiti seorang fasilitator.

Sewaktu menghadamkan segala maklumat berkenaan modul, mata terpana melihatkan barisan penceramah. Penceramah pertama, Mas Afzal. Pelbagai persoalan timbul. Bukankah dia sakit? Beliau pulang terus ke Malaysia kerana doktor di UK mengatakan tiada harapan lagi untuk berubat di sini.

" Jasad dia je yang sakit tu, tapi jiwa dia kuat," Ma menyuarakan rasa sewaktu saya bercerita tentang rasa tidak percaya, Mas Afzal bersama kami menjayakan program ini esok hari.

Sahabat beritahu, hasil perkongsian muhasabah yang diperolehi dari Mas Afzal:

Sahabat: Enta boleh ke datang bagi pengisian untuk program kami?

Mas Afzal: Ana boleh datang kalau ana sakit je..

Sahabat: Eh?

Mas Afzal: Yep. Kalau ana sihat, ana akan bekerja di hospital. Kalau ana sakit, ana akan dapat cuti jadi bolehlah datang program antum
.

Hidup Sebelum Mati

MasyaAllah.. Dalam keadaan bertarung dengan nyawa (ya, nyawa- boleh baca blog beliau untuk tahu lanjut), masih mampu menjadi penceramah. Bukan sedikit peranan beliau. Sediakan bahan untuk ceramah 3 slot, 1 jam setengah setiap satu. Buat slide, dan sampaikan ceramah. Bukan perkara yang mudah.

Kita? Yang merasa nikmat hidup, yang tidak diberi jangkaan bila jangka hayat kita bakal berakhir, yang menyusun jadual dalam diari minggu depan mahu ke mana.. Apa yang kita aturkan untuk hidup selepas mati? Alam yang kekal abadi nanti..

Kaya Sebelum Miskin, Muda Sebelum Tua
Em, saya beri antum peluang muhasabah diri. :P

Doakan DIA berjalan lancar. Jiwa rasa segar bila kembali ke 'alam' saya. He3.

Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku,dan matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Nur Suhaila Zulkifli
Nottingham.

Monday, 14 June 2010

DIA- AJ Summercamp

video

Bila?

25 - 27 Jun 2010 (Jumaat - Ahad)

Di mana?

Kem Rimba Ria, Sungai Congkak, Selangor (tempat telah ditukar dari Nur Lembah Pangsun)

Yuran?

RM30 (Malaysia)...
GBP 15 / EURO 15 (UK/EIRE)

Peserta?

Penyertaan dibuka kepada pelajar universiti tempatan & luar negara!!



Tentang DIA

weekenD wIth Aj- Atap Hijau (DIA) bertujuan mengetengahkan konsep ‘Da’wah is Fun!’ AJ mahu memberi nafas segar kepada terma da’wah itu sendiri dan menyedarkan golongan-golongan remaja ini yang da’wah sebenarnya boleh dijalankan oleh sesiapa sahaja, malah sebenarnya tanggungjawab da’wah ini amat penting dijalankan oleh golongan-golongan muda.

Program yang bertemakan ‘Transformers: Rise of the Fallen’ bakal membawa anjakan paradigma kepada satu perubahan (transform) diri dari yang kurang baik kepada yang lebih baik agar dapat mencapai kembali kemenangan Islam. Program ini bertujuan untuk mengembalikan semangat pelajar untuk menjadi Muslim sejati yang menggalas tugas untuk menegakkan Islam.

Program ini bakal berteraskan kesepaduan elemen Da’wah, Motivasi dan juga Team Building dengan memberi penekanan kepada aktiviti ‘outdoor’ yang lebih praktikal dan usaha membawa pendekatan dakwah yang praktikal, membina motivasi sebagai pelajar dan muslim, dan menggalakkan kesatuan dan kerjasama dalam kalangan pelajar Islam.




Maklumat lanjut, boleh didapati di sini.

p/s: Afwan atas kelewatan promosi di blog. Moga sesiapa yang berkelapangan dapat menyertai program ini, yang julung-julung kali dianjurkan oleh pelajar di luar negara untuk sahabat-sahabat mereka yang dikasihi di Malaysia.

Jumpa anda di sana! :)

Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku,dan matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Nur Suhaila Zulkifli
Nottingham

Apa Nak Jadi?

YouGov Survey Findings

The Exploring Islam Foundation recently commissioned YouGov to survey public perceptions of Islam, Muslims and the Prophet Muhammad. Here are the results.

Knowledge of Islam

60% say they don’t know very much about Islam
17% say they know nothing at all
33% would like to know more about Islam

Sources of information on Islam

57% obtain most of their information about Islam from the TV news
41% obtain their information about Islam from newspapers
Just 3% get most of their information on Islam from Muslim organisations
31% feel that information about Islam is not very accessible
5% say that information is not accessible at all

Perception of Islam


58% associate Islam with extremism
50% associate Islam with terrorism
Just 13% associate Islam with peace
6% associate Islam with justice
Only 16% think that Islam promotes fairness and equality
Only 6% believe that Islam promotes active measures to protect the environment
41% disagree or strongly disagree that Muslims have a positive impact on British society
69% believe that Islam encourages the repression of women

For more information, email press@eifoundation.net

Lu pikir la sendiri!

Tiba-tiba rasa nak berbahasa kasar sikit. Kasar tapi cukup lembutkah hati kita bila memikirkan betapa rendahnya pandangan masyarakat pada umat Islam.

Media membawa imej negatif tentang Islam, Muslim tidak membawa peribadi Muslim, keindahan Islam cuba ditutupi oleh Muslim sendiri. Kemudian dok hingaq nak tegakkan Islam dan Melayu, tak mahu dijatuhkan oleh bangsa lain.. Sedangkan kita yang merosakkan nama Islam itu. Betulkan pegangan aqidahmu. Betulkan akhlakmu wahai Muslim.

Apalah yang diperjuangkan dengan bangsa, sedangkan Rasulullah saw pernah 'menyindir' bangsa Arab yang tidak akan hilang sikap bersuku bangsa mereka hingga akhir zaman. Kita nak jadi macam bangsa Arabkah?

Jom muhasabah diri.. Kita ni da jadi duta Islam belum?

Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku,dan matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Nur Suhaila Zulkifli
Nottingham.

Monday, 7 June 2010

Lelaki Ini.. Yang Selalu Mencintaimu..

Ayuh, kita belajar bahasa Indonesia :) Sambil menghayati " keinginan untuk mencintai tidak sama dengan kemahuan untuk memiliki."


***
KISAH 1
Lelaki ini adalah otak strategi Perang “Parit”. Di Madinah seorang muslimah, telah mengambil hatinya..

Bukan sebagai kekasih…. Tapi sebagai sebuah pilihan.. Pilihan menurut perasaan yang halus, juga ruh yang suci. Menikah.

Iya hanya menikah, jalan itu… Tapi Madinah adalah tempat asing untuknya… Madinah memiliki adat, rasa bahasa, dan rupa-rupa yang belum begitu dikenalnya.. Ia berfikir, melamar seorang gadis pribumi tentu menjadi sebuah urusan yang pelik bagi seorang pendatang….

Harus ada seorang yang akrab dengan tradisi Madinah berbicara untuknya dalam khithbah…
Maka disampaikannyalah gelegak hati itu kepada sahabat Anshar yang dipersaudarakan dengannya, Abud Darda’.
”Subhanallaah. . wal hamdulillaah. .”, girang Abud Darda’ mendengarnya.
Mereka tersenyum bahagia dan berpelukan.

Maka setelah persiapan dirasa cukup, beriringanlah kedua shahabat itu menuju sebuah rumah di penjuru tengah kota Madinah.

Rumah dari seorang wanita yang solehah lagi bertaqwa.

”Saya adalah Abud Darda’, dan ini adalah saudara saya Salman seorang Persia. Allah telah memuliakannya dengan Islam dan dia juga telah memuliakan Islam dengan amal dan jihadnya. Dia memiliki kedudukan yang utama di sisi Rasulullah Shallallaahu ’Alaihi wa Sallam, sampai-sampai beliau menyebutnya sebagai ahli bait-nya. Saya datang untuk mewakili saudara saya ini melamar putri Anda untuk dipersuntingnya.” , fasih Abud Darda’ bicara dalam logat Bani Najjar yang paling murni.

”Adalah kehormatan bagi kami”, ucap tuan rumah, ”Menerima Anda berdua, sahabat Rasulullah yang mulia. Dan adalah kehormatan bagi keluarga ini bermenantukan seorang sahabat Rasulullah yang utama. Akan tetapi hak jawab ini sepenuhnya saya serahkan pada puteri kami.” Tuan rumah memberi isyarat ke arah hijab yang di belakangnya sang puteri menanti dengan segala debar hati.

”Maafkan kami atas keterus terangan ini”, kata suara lembut itu. Ternyata sang ibu yang bicara mewakili puterinya. ”Tetapi karena Anda berdua yang datang, maka dengan mengharap ridha Allah saya menjawab bahwa puteri kami menolak pinangan Salman.

Namun jika Abud Darda’ kemudian juga memiliki urusan yang sama, maka puteri kami telah menyiapkan jawaban mengiyakan.”

Jelas sudah. Keterus terangan yang mengejutkan, ironis, sekaligus indah. Sang puteri lebih tertarik kepada pengantar dari pada pelamarnya!

Itu mengejutkan dan ironis. Tapi saya juga mengatakan indah karena satu alasan; reaksi Salman. Bayangkan sebuah perasaan, di mana cinta dan persaudaraan bergejolak berebut tempat dalam hati.

Bayangkan sebentuk malu yang membuncah dan bertemu dengan gelombang kesadaran; bahwa dia memang belum punya hak apapun atas orang yang dicintainya. Mari kita dengar ia bicara.

”Allahu Akbar!”, seru Salman, ”Semua mahar dan nafkah yang kupersiapkan ini akan aku serahkan pada Abud Darda’, dan aku akan menjadi saksi pernikahan kalian!”

Cinta memang tak harus memiliki…

KISAH 2
Lelaki ini adalah Khalifah ke empat, setelah Usman bin Affan…
Dia memandang seorang bocah perempuan. Di pelataran rumah seorang sahabatnya…
‘Aisyah binti Thalhah. Nama bocah perempuan itu…..

Maka berkelebatlah kenangan tentang sahabatnya itu ….Thalhah..

Thalhah lah lelaki yang mengatakan pada perang Uhud..
“Khudz bidaamii hadzal yauum, hattaa tardhaa…”.“ Ya Allah, ambil darahku hari ini sekehendakMu hingga Engkau ridha.” Tombak, pedang, dan panah yang menyerpih tubuh dibiarkannya, dipeluknya badan sang Nabi seolah tak rela seujung bulu pun terpapas.

Tapi ia juga yang membuat Arsy Alloh bergetar dengan perkataannya. Maka Alloh menurunkan firmanNya kepada Sang Nabi dalam ayat kelima puluh tiga surat Al Ahzab.

Ini di sebabkan ketika Thallhah berbincang dengan ‘Aisyah, isteri sang Nabi, yang masih terhitung sepupunya.

Rasulullah datang, dan wajah beliau pias tak suka. Dengan isyarat, beliau Shallallaahu ‘Alaihi wa Sallam meminta ‘Aisyah masuk ke dalam bilik.

Wajah Thalhah memerah. Ia undur diri bersama gumam dalam hati, “Beliau melarangku berbincang dengan ‘Aisyah. Tunggu saja, jika beliau telah diwafatkan Allah, takkan kubiarkan orang lain mendahuluiku melamar ‘Aisyah.”

Maka bergetarlah langit..
“Dan apabila kalian meminta suatu hajat kepada isteri Nabi itu, maka mintalah pada mereka dari balik hijab. Demikian itu lebih suci bagi hati kalian dan hati mereka. Kalian tiada boleh menyakiti Rasulullah dan tidak boleh menikahi isteri-isterinya sesudah wafatnya selama-lamanya.”
(QS Al Azhab 53)

Ketika ayat itu dibacakan padanya, Thalhah menangis. Ia lalu memerdekakan budaknya, menyumbangkan kesepuluh untanya untuk jalan Allah, dan menunaikan haji dengan berjalan kaki sebagai taubat dari ucapannya.

Kelak, tetap dengan penuh cinta dinamainya putri kecil yang disayanginya dengan asma ‘Aisyah.
‘Aisyah binti Thalhah. Wanita jelita yang kelak menjadi permata zamannya dengan kecantikan, kecerdasan, dan kecemerlangannya. Persis seperti ‘Aisyah binti Abu Bakr yang pernah dicintai Thalhah.

Cinta memang tak harus memiliki…

KISAH 3
Lelaki ini adalah sebaik-baiknya Raja. Sepeninggal Khalifah ke empat Ali Bin Abu Thalib..

Hatinya, bergetar dan ia tahu dia telah jatuh cinta.. Pada seorang muslimah sholeha… Rakyatnya..

Tak ada yang istimewa. Pada wanita itu dari segi kecantikannya. Justru itu lah yang membuatnya jatuh cinta.

Maka dengan kekuasaanya. Ia menikahi wanita itu…

Tapi ia tak tahu. Ia tak pernah bisa..Menikahi hati wanita itu……

Wanita itu telah melatakan hatinya pada pemuda desanya….

Hingga di keheningan malam di 1/3 terakhir..
Terdengarlah olehnya bait-bait puisi dalam lantunan doa…. Tentang kerinduannya pada pemuda desa itu…

Ia sadar. Ini adalah deklarasi jiwa istrinya. “Aku Tak Mencintaimu”

Maka dengan berat hati. Ia ceraikanlah istrinya

Lelaki ini adalah Muawiyyah bin Abu Sofyan. Duta pertama dari Rasulullah Saw yang datang dan melaporkan keadaan Kepulauan Nusantara kepada Nabi Saw..

Cinta memang tak harus memiliki…

KISAH 4
Lelaki ini adalah ideolog Ikhwanul Muslimin. Orang nombor 2 yang sangat berpengaruh setelah Hasan Al-Banna, pada harokah itu..

Ia adalah lelaki sholeh. Dulu ia pernah jatuh cinta pada gadis desanya. Namun gadis desa itu menikah.. 3 tahun setelah lelaki ini pergi belajar ke luar negeri untuk belajar. Hal ini membuat ia sedih namun ia tak mau larut dalam kesedihannya

Kisah cintanya ia mulai dari awal lagi. Ia kemudian jatuh hati pada wanita Kairo. Meskipun tidak terlalu cantik, ia tertarik pada gelombang unik yang keluar dari sorot mata wanita tesebut.

Tapi pengakuan bahwa gadis tersebut pernah menjalin cinta dengan laki-laki lain, membuat runtuh cinta lelaki ini

Ia hanya ingin wanita yang benar-benar perawan, baik fisik maupun hatinya. Akhirnya ia membatalkan menikahi gadis tersebut. Hal ini membuat lelaki itu sedih cukup lama….

Sampai kemudian ia putuskan untuk menerima kembali wanita tersebut. Namun apa yang terjadi? Ditolak. Inilah yang kemudian membuat lelaki itu menulis roman-roman kesedihannya.

Yang luar biasa adalah, lelaki ini sadar dirinya berada dalam alam realitas. Bukan dalam dunia ideal yang melulu posesif, indah dan ideal.

Kalau cinta tak mau menerimanya, biarlah ia mencari energi lain yang lebih hebat dari cinta. “Allah”.

Energi itulah yang kemudian membawanya ke penjara selama 15 tahun. Menulis karya monumentalnya Tafsir “Fi Zilaalil Qur’an” (dalam naungan al qur’an).

Dan syahid di tiang gantungan. Sendiri!!! Tidak ada air mata, tidak ada kecupan, tidak ada sentuhan wanita. Benar-benar sendirian!!

Lelaki ini adalah Sayyid Qutb.

Lelaki yang Allah Maha Tahu… Bahawa dirinya Lebih dihajatkan langit… Daripada wanita bumi….

Cinta memang tak harus memiliki…

Pada Salman…
Pada Thalhah
Pada Mu’awiyyah
Dan
Pada Sayyid Qutb

Kita belajar bahwa cinta itu harus diletakkan di tangan, bukan di hati karena sebelum deklarasi akad di ucapkan. Tak ada hak pada dirimu….!!!
Tentang wanita yang engkau cintai itu…..!!

Engkau hanya punya doa dan ikhtiar. Selanjutnya biarlah Allah yang menentukan akhir kisah kita…..

Salman, Thalhah, Mu’awiyyah, Sayyid Quthb
Adalah LELAKI PENGGENGGAM HUJAN

Tak ada air mata.. Untuk mengenang kegagalan cinta mereka

Yang ada adalah air mata dalam doa-doa mereka. Semoga Alloh memberikan gantinya yang lebih baik.. Lebih dari segala-galanya. .Dibanding wanita itu…..

Sahabat…
Engkau pun Lelaki Penggenggam Hujan
Maka janganlah bersedih…

Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku,dan matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Nur Suhaila Zulkifli
Nottingham.

Wednesday, 2 June 2010

Tertipah Tipu!

Email from the Consulate General of Israel in New York

RE: FREE THE FREEDOM FLOTILLA
From: Consulate General of Israel in New York (IsraeliConsulate@newyork.mfa.gov.il)
Sent: 02 June 2010 14:15:10
To: ana culver

The incident that occurred three days ago was the result of an intentional premeditated provocation by forces with connection to the international terror network of Al-Qaeda. These groups were providing support to Hamas, an Iranian proxy on Israel’s southern border. and its terrorist enclave in the Gaza Strip. Hamas has fired more than 10,000 missiles at the State of Israel, and it is amassing thousands more. For this reason Israel maintain a legal maritime blockade.

Our policy is simple: Any necessary goods and humanitarian aid can enter to Gaza. What we want to prevent is the ability to bring in war materiel – missiles, rockets, the means for constructing casings for missiles and rockets.

This has been the policy, and we transmitted numerous times to the organizers of the flotilla that they could bring their goods into the port of Ashdod. They were told that we would examine their cargo and allow those goods that could not be used as weapons or shielding materials for Hamas terrorists to enter Gaza. Five of the six ships surrendered more peacefully with minimal violence.

Apparently, the sixth ship, the largest, which had on board hundreds of people, had a premeditated plan to harm IDF soldiers. When the first soldiers dropped down onto the deck of the ship, they were attacked – and almost lynched. They were attacked with clubs, with knives, with live gunfire, and they had to defend themselves. Israel will not allow its soldiers to be lynched and neither would any other self-respecting country.

Our policy is clear: we have no argument or fight with the population of Gaza. We are interested in allowing them to continue their regular routines. We are preventing a humanitarian crisis in Gaza, we are fighting the Hamas terrorist organization, which threatens the citizens of Israel and fires missiles at Israeli cities. Hamas prefers to see the population of Gaza suffer. We will do all we can, together with the international community, to prevent this.

Israel will not allow the free flow of weapons, rockets and missiles to the terrorist base of Hamas in Gaza, It’s a terrorist base supported by Iran. Hamas terrorists hide themselves and their weapons behind civilians, property, men, women and children as well as schools and hospitals. It seeks to smuggle in more of these weapons as well as more sophisticated and deadly ones, and this is why Israel must inspect the goods that come into Gaza.

It is our duty to defend the citizens of Israel, protect Israel’s cities and ensure the security of the State of Israel – and we will continue to do so.


..........Original email

From: ana culver [mailto:anaculver@hotmail.com]
Sent: Friday, May 28, 2010 12:57 PM
Subject: FREE THE FREEDOM FLOTILLA

To whom it may concern:

I, Anna Culver am writing this letter to you to express my concern for the safety of the 750 passengers from 50 various countries on board the 9 ships who are sailing towards Gaza today.

Israel have issued several threats indicating that they will stop this flotilla by force, and arrest everyone onboard. This is an extremely worrying development, and these threats to civilians has to be taken very seriously.

I am appealing to you to do all in your power to ensure the safety of these brave individuals, and for the 15,000 tonnes of humanitarian aid onboard.

The situation in Gaza is the greatest humanitarian disaster in our time, and it is not only my duty, but the duty of every person worldwide to play their part in making sure the illegal siege on Gaza is lifted.

1.5 million people have been suffering daily due to the effects of this Israeli imposed siege, and the time has come for the world to stand up and say, “Enough Is Enough”.

Will you add your voice to this appeal, or will you sit idly by and allow Israel to not only attack and imprison this flotilla, but to continue the slow genocide of the Palestinian’s in Gaza?

Awaiting your response,

Anna Culver


Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku,dan matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Nur Suhaila Zulkifli
Nottingham.

Tuesday, 1 June 2010

Untukmu Palestina Tercinta

‘Janganlah ummat Islam bermimpi untuk mengalahkan Yahudi sehingga bilangan mereka yang solat subuh berjamaah di masjid menyamai bilangan yang datang untuk solat Jumaat’- Rabi' Yahudi


Apa perasaan anda bila melihat video ini?


video


19 orang terkorban dalam misi Gaza Flotilla.

Dan ini?


video


Fitnah dilemparkan kepada para aktivis.


Jika hati kita keras, tidak menangisi apa-apa, cuba semak semula kekuatan iman kita. Ada sesuatu yang tidak kena. Amatlah tidak patut andai airmata mengalir atas perkara yang tidak syarie. Menonton drama Korea, ditinggalkan kekasih hatta pasukan bola kegemaran tumbang di tangan pihak lawan..


Syeikh Dr Yusof Al-Qardhawi menulis:-

“Baitul Maqdis didalam Aqidah Islam mempunyai kedudukan yang sangat tinggi. Hal ini disepakati oleh seluruh kaum Muslimin dan seluruh kelompok Mazhab dan aliran-alirannya dan sudah merupakan ijma’ umat dari satu hujung dunia ke satu hujung dunia lain.

Oleh itu menjadi satu tuntutan kepada seluruh kaum muslimin untuk istiqamah membela, bersemangat dalam melindungi tanah, kehormatan dan kesucian Baitul Maqdis hatta dengan mengorbankan jiwa, raga dan harta benda dalam mengusir para pencerobohnya.


Pada pembukaan Kota Al Quds –636m –Saidina Umar Al-khattab pernah mengistiharkan –“Seluruh Bumi Palestine Adalah Tanah Waqaf Milik Ummat Islam Hingga Generasi terkemudian”.

Ianya difahami sungguh-sungguh oleh Sallahudin Al-Ayubi –hingga mendorong beliau menyeru kaum muslimin menentang dan menghalau tentera Salib –berjaya membuka Baitul Maqdis pada tahun 1187.


“Sentiasa akan ada sekelompok dari umatku yang sentiasa berjuang bersama-sama kebenaran, mencabar dan menentang musuh-musuh mereka. musuh-musuh mereka tidak dapat memberi mudarat kepada mereka sehingga allah mendatangkan keputusannya. mereka tetap dalam keadaan demikian.” Maka para sahabat bertanya: “dimanakah mereka?” jawab Rasulullah” di Baitul Maqdis dan sekitarnya”[HR Bukhari]


Muat turun slide Kuliah Online Gaza 1 Jun 2010.


Buka mata, perlukah rasa insaf itu hanya muncul bila mana ada pembantaian terbuka dilakukan oleh tentera Zionis? Selepas berita reda, kita pun leka semula?


Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku,dan matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Nur Suhaila Zulkifli
Nottingham.

Tips Nak Jadi Jutawan Tanpa Guna Cash

Sebenarnya ramai masih tak tahu, akaun 1 €PF tu boleh jadikan kita kaya-raya. Selain pengeluaran masa umur 55 nanti, ada SATU lagi cara nak ...