Saturday 24 September 2016

Belanja Selepas Kahwin

Semalam sempat jumpa junior saya.. To be exact, adik usrah saya. Bersama tunangnya.

Mereka nak menyimpan dalam unit amanah. Buat akaun bersama, macam hibah.

Bila ditanya, apa goal simpanan mereka ini, untuk belanja kahwin ke?

Jawab tunangnya, "Tak kak.. Ni untuk simpanan belanja lepas-lepas tu."

"Oh, bagus-bagus. Jadi korang memang nak simpan untuk long term la. Paling cepat, mungkin beli rumah dalam masa 5 tahun. Lagi panjang, untuk education anak-anak."

Yang lelaki mengangguk-angguk. Macam da biasa dengan perangai kakak naqibah tunangnya yang banyak berceloteh. Hi3.

Suka saya tengok anak muda baru berumur 22 tahun, tapi da fikir panjang. Tapi mereka bukan klien termuda saya. Paling muda, 21 tahun. Saya tunjuk pada mereka kelebihan simpan usia muda, umpama pokok yang bukan sekadar berbuah tapi menghasilkan anak pokok yang juga nanti berbuah. Compounding effect, kita panggil.

Lepas mereka berdua isi dan sain borang, sempat juga selidik fikrah tunang adik usrah saya ni. Yela, mesti kena check, muslimin tu boleh jaga adik kita ke tak kan.. Ini bukan muslimat biasa. Ini muslimat pendokong perjuangan Islam. Sambil-sambil berceloteh lagi kat adik usrah pasal baitul muslim. Tetiba, jadi usrah pulak. (Typical kak Su.. Ha3.)

P/s: Alhamdulillah, satu nikmat dunia bila dapat bakal pasangan yang elok rupa paras. Bila tengok tunang adik usrah saya tu, teringat ke-handsome-an suami waktu awal-awal nikah dulu. Bila dapat anak, dia da jadi atas sikit dari Wolverine, bawah sikit dari Taliban. Sekarang baru nak start handsome balik. Hu3

No comments:

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...