Friday 24 July 2015

DSLR, Aku dan Dia

Dulu, waktu belajar, sahabat baik saya beli DSLR. Saya sekadar memberi idea shot mana yang menarik untuk diambil.

Kemudian, habis belajar, ambil upah mengambil gambar perkahwinan untuk seorang kakak muslimat. Pengalaman pertama kali. Tiada teknik selain yang baru dipelajari dari en tunang. Duit upah digunakan untuk tambah dana perkahwinan kami.

Rupanya itu pemula. Selepas berkahwin, saya bersama suami menggerakkan bisnes Kuroshiro Photography. Suami bersama D3100 kemudiannya D7000, dan saya masih setia dengan D90. Setahun menjadi part time photographer, pergi sejauh Baling mahupun Kuala Terengganu. Tak kira sedang sarat 8 bulan mahupun baru lepas bersalin sebulan. Bukan duit mahu dicari tapi kepuasan membantu muslimah yang memerlukan photographer wanita.

Kini terpaksa melepaskan tugas sebagai photographer di sisi suami kerana ada tanggungjawab lain yang perlu dipikul. Walaupun sebenarnya sangat bangga bila selalu ditegur customer dan rakan-rakan mereka, kami pasangan suami isteri yang punya minat pada fotografi yang sama.

Namun, minat dan bakat itu masih ada. Kita tidak akan tahu kita ada bakat melainkan kita mula mencuba.

Bak kata Saiful Nang, "jangan pandang rendah ijazah jalanan di universiti kehidupan".

Photo taken by me, edited by mr husband

"Verily, my solah, my sacrifice, my living, and my dying are for Allah, the Lord of all that exists." 
Nur Suhaila Zulkifli
Masjid Tanah

No comments:

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...