Saturday 16 July 2016

Interest Rate 3%

Ramai tak menjangka yang Gabenor baru Bank Negara akan mengumumkan potongan kadar faedah seawal ini. Dari 3.25% ke 3.00%. Yang celik pasal ilmu ekonomi ni memang terkezzzuuutt la. Kita yang biasa-biasa ni, kalau sebut pasal hal macam ni cuma mampu terkebil-kebil je:p

Hm, apa kaitannya interest rate turun dengan hidup kita? Apa penyebab interest rate turun?
Semua ni ada kaitan dengan GDP (gross domestic product) Malaysia. Semakin lama, semakin menurun. Petanda pasaran sedang berada pada paras lembap.

Ini rekod GDP dari 2015:
1Q 2015: 5.7%
2Q 2015: 4.9%
3Q 2015: 4.7%
4Q 2015: 4.5%
1Q 2016: 4.2%
(Q=quarter-suku penggal. Senang cerita, setiap empat bulan.)

Dan bila baru diumumkan interest rate yang makin menurun, maka maknanya, pasaran kita masih akan kekal lembap sepanjang tahun (eh, macam cuaca Malaysia je:p)

Bukan Malaysia je sebenarnya. Satu dunia macam tu. GDP untuk Eurozone dijangka sekadar 1.6-1.7% untuk 2016 ni. US pula antara 2.2-2.4%. Kiranya kita 4.0% ni kira ok lagi la. Ayat abang Jibby, 'kita seharusnya bersyukur ekonomi kita masih membangun'. Haa, biasa dengar kan pasal ni. Betullah apa senior seuniversiti saya tu cakap:p

Bila pasaran lembap ni, ini masa untuk mengumpul dan membeli. Sebab, harga barang akan lebih murah.

Sifir mudahnya, lower interest rate = cheaper borrowing cost.

Interest untuk pinjaman akan lebih rendah. Base lending rate (BLR) untuk pinjaman rumah, kereta akan turun. Macam itu juga dengan harga barang lain.

Kenapa semua ini berlaku??? (Ayat drama sikit:p)
Gini, bila ekonomi kita lembap, jadi BNM turunkan interest rate. Jadi harga nak membeli barang (borrowing cost) makin murah. Jadi, orang akan mula untuk membeli itu dan ini. Pembelian itu dan ini semua akan menjana ekonomi kita supaya kembali stabil dan berkembang sebab duit akan bertambah dalam pasaran. (Tu sebab ada quote kata 'I'm not a shopholic. I'm just helping the economy'. Lebih kurang gitulah bunyinya. Nampak tak peranan kaum Hawa di situ?;p)

Lain pula kalau ekonomi bagus. Waktu ini, semua syarikat, perniagaan untung banyak. Jadi, bila orang ada duit banyak, nilai duit akan jatuh (baca:inflasi). Selain itu, harga barang akan jadi lebih mahal. Jadi, nak kawal inflasi ni, BNM akan naikkan interest rate. Jadi, orang akan berjimatlah nak beli itu dan ini. Dan mereka akan lebih suka untuk menyimpan malahan melabur. Sebab dividen dapat lagi banyak bila ekonomi bagus.

Jadi, waktu ekonomi lembap ni, tak bagus ke untuk menyimpan dan invest? Bukan begitu sihhh... Kan diberitahu tadi, bila ekonomi lembap, harga barang jadi murah sebab interest rate rendah. Yang murah itu termasuklah emas (belum murah habis lagi sebenarnya) dan harga untuk setiap unit amanah.

Kiranya untunglah kalau beli unit amanah sekarang (menyimpan dalam dana unit amanah) sebab harga tengah murah. Tapi belum untung kalau nak dapat kadar dividen yang tinggi meroket pada waktu sekarang ini. Tapi nanti, bila ekonomi berkembang baik semula, kita akan untung banyak. Tengok sahaja contoh tahun 2008. Waktu itu, interest rate terendah dalam sejarah: 2% jeeeee! Memang teruk. Zaman recession. Banyak dana unit amanah waktu tu pun catat dividen negatif! Tapi 2009, ameeekk kau, 20%! Mencanak naik. Jadi in shaa Allah zaman kelam ini akan berakhir.. Pelangi akan muncul kembali selepas hujan (apakah??):p

P/s: Orang yang terer bab ekonomi komen, ekonomi Malaysia yang lembap ni bukan disebabkan oleh Brexit sangat.. Saya takde komen pasal ni.. Takde ilmu banyak.

Ok, tu je nak cakap.

Kesimpulannya, investlah (erk?) ^^

#celikharta
#hartaduniasahamakhirat
#sayaperundingunitamanahberlesen

No comments:

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...