Sunday 30 July 2017

2 Jam Bersiap

"Nak gerak pukul berapa?"
"Bila semua da siap, gerak la."

Itu jawapan bila suami atau ahli keluarga tanya bila waktu bertolak. Bukan tak mahu jadi spesifik, tapi bila nak keluar berjalan dengan keluarga ni, memang ambil masa nak bersiap.

Setakat pengalaman 3 tahun ada anak ni, 2 jam bersiap itu normal.

2 jam?? Buat apa sampai dua jam? Siapkan anak, beg pampers dan diri je.

No no no... It's not just that.

Siapkan anak?
Nak kena kejar anak-anak keliling rumah dulu. Sorang ke depan, sorang lari belakang.
Time mandi, kena air sikit, terus dia lari. Tak pun peluk kaki kita. Last-last mandikan dia, kita basah sekali.
Pakai pampers dan baju tak semudah sarungkan je. Dia lari lagi, kita kejar. Kita baringkan, tak sempat sarung, dia da bangun.
Last-last paling kejap 1/2 jam gak baru siap. Tu kalau sorang dua je anak. Kalau ramai memang tabik spring la..
Tu belum lagi da pakaikan dia baju cantik-cantik, tetiba kotor. Takpun dia berak pulak. Adoyaii anakkk..

Siapkan beg pampers?
Sumbat jela semua! Haah 'semua' tu list panjang tau! Semua tersenarai dalam otak. Jangan la ada yang kacau time tu, boleh blank jap. Terus nanti ada barang yang tertinggal.
Pampers x tempoh masa x bilangan anak
Baju spare anak
Susu
Air masak
Air panas
Perkakas ebm kalau anak x df
Baju spare mak kalau anak muntah@ pampers bocor
Ubat emergency etc

Siapkan diri?
Mandi style bujang lapok.
Baju nak jalan kalau boleh yang ironless. Iron beriya pun last2 komot gak. Anak tarik la, lap hidung dia kat tudung kita la.. Dapat pakai baju dan tudung tu pun da cukup syukur da.
Make up? Huk3x. Memang untung la kalau dapat hadap cermin lebih 5 minit. Kalau ada la satu mask yang da siap all-in -one ngan celak, bedak muka, lipstick etc dan just kena tepek kat muka sekali harung, da siap, tadaaaa, alangkah bahagianya..😂
Tu tak campur lagi masa kalau time tu anak merengek, nak menyusu etc.

****
Tak semudah tu nak bersiap cepat kalau dengan anak-anak. Jadi janganlah terlalu gesa sangat orang-orang yang berkeluarga ni untuk siap cepat sedangkan kita siapkan diri kita sorang je. Da siap, kita dok menunggu orang lain yang tengah berkejaran siapkan anak-anak. Kalau rasa tak nak tolong, tolong jangan ngomel2 soh orang cepat.

Be sensible. Kalau nak buat majlis untuk orang berkeluarga juga, janganlah buat pukul 8 pagi. Kesian mak tu terpaksa bangun sebelum subuh. Da la semalam tu, lepas kul 12 baru dapat tidur, sebab anak masih bertenaga nak main tengah malam. Dan maafkanlah keluarga ini jika mereka tak dapat datang sharp on time.

Again be sensible. Satu masa kita akan berada pada tempat mereka. Dan kita akan faham betapa penatnya bersiap. Sampai bila dapat duduk tu, alangkah nikmatnya..

No comments:

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...