Sunday, 1 April 2018

Fateh Oh Fateh..

Perbualan semalam dengan Fateh.

Pukul 6 pm
Fateh: Abi, kita nak di mandi tolam ter?
Ummi: Esok gi. Hari ni kolam tutup (terpaksa tipu sebab semalam da lewat).

Pukul 9 malam
Fateh: Ummi, esyok kita mandi tolam?
Ummi: Petang esok. (Boleh pulak dia ingat lagi. Sedangkan cakap gitu je kat dalam kereta tadi).

Fateh: Esyok petang kita mandi tolam.
(Diulang ayat Ummi. Untuk peringatan barangkali)
Ummi: Okay.. Tapi Fateh takle buat perangai. Tak nak buat hal. Buat perangai, Ummi tak nak bawa mandi kolam. Dengar?
(Suara dikeraskan sebagai penegasan)
Fateh: Dengar.. (dia angguk)
Ummi: Faham tak?
Fateh: Faham..
Ummi: Jadi budak baik, Ummi bawa mandi kolam.

Pesan terakhir supaya hari ini dia jaga tingkah laku. Ummi dan Abi ada Muktamar Agung Kawasan pagi ni. Dan dua-dua kerinting ni bakal dibawa sama.

***
Dapat Ummi diktator, Fateh memang tak banyak hal sangat kalau Ummi dok berdua ngan dia je. Dia da tahu, apa mainan dia minta beli, dia tak dapat. Handphone, komputer takkan dapat tengok.

Tapi bila Abi dia ada, nak itu ini la, nak mengamuk la, macam-macam hal dia buat perangai.

Fateh- dari kecil sampai besar, bukan mudah nak hadap dia. Berbeza sangat dengan Umar. Apa pun, setiap anak itu istimewa. Membesarkan dan membentuk seorang pejuang agama Allah itu sendiri bukan mudah.

No comments:

Passion

"Awak ni asyik tak datang kelas sebab migrain.. Kena cek kot takut ada masalah lain." Risau memikirkan kesihatan anak murid di had...