Monday 8 August 2016

Pendaftaran Akaun Patuh Syariah KWSP Hari Ini

Rancangnya nak pergi KWSP Rabu ini. Untuk 2 urusan sekaligus: permohonan akaun patuh syariah KWSP suami dan urusan skim berpencen saya. Tapi bila tengok liputan di whatsapp, ramai orang beratur di KWSP Kajang dan Batu Caves untuk akaun patuh syariah KWSP, terus minta pelepasan dari bos dan shoot ke sini dengan anak-anak dan suami. Sampai-sampai disambut lelaki segak berkot. Manager rasanya. He3.

Sempat juga saya ingatkan pada klien semalam yang pendaftaran akaun syariah KWSP bermula hari ini. Saling berpesan pada kebenaran dan kesabaran, gitu..

Dana patuh syariah KWSP ini hanya terhad pada RM100bilion sahaja. Dari keseluruhan RM600bilion, maka hanya lebih kurang 15% sahaja. Nampak banyak? Banyak kalau pencarum tahap ikan bilis je. Duit dalam KWSP hanya puluh ribu. Takutnya, sikit kalau yang mendaftar akaun ini jenis paus biru. Duit KWSPnya sahaja paling kurang 6 angka, banyak kosong kosong kosong kosong. Itu katanya, siapa cepat, dia dapat. Kalau da penuh kuota? Tunggu kuota 2018 jela nanti.

Apa kesan kalau tak daftar akaun patuh syariah? Nanti kena bersihkanlah dividen yang dapat dari awal caruman. Bayangkan: untuk 2015, diisytiharkan dividen 6% macam tu. Pengarah KWSP bagitahu hanya 40% yang patuh syariah setakat ini.

Jadi, 40% dari 6% tu cuma 2.4%. Tabung Haji lagi banyak! Sikit sangat. Yang 60% lagi tu, semua kena bersihkan. Sebab riba. Untuk bersihkan dividen setahun, mungkin tak terasa la. (Terasa gak sebenarnya kalau dapat dividen RM1000. RM600 kot kena bersihkan). Tu kalau baru setahun. Kalau mula carum dari dulu lagi? Huk3. Tepuk dahi la mok cik.

Jadi, sila tukar ke akaun KWSP syariah. Kalau sudah tukar, dividen yang sebelum ini tak wajib bersihkan. Tapi kalau hati tak tenteram, boleh bersihkan sendiri. Sedeqah untuk kegunaan awam.

Kalau katakan nanti, kita dapat jawapan dari KWSP, pendaftaran ditolak sebab kuota da penuh, tak pelah. Yang penting kita da usaha.

Ok itu je nak iklan. Kbai:p

No comments:

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...