Tuesday 8 August 2017

Kutu oh Kutu

Tips nak kaya: wujudkan simpanan paksa.
Antara cara tradisional, main kutu.

Baru-baru ni ada borak dengan seorang kenalan FB. Memang kenal di FB je pun tapi beliau minta saya cerita berkenaan unit trust.

Sempat jugaklah borak-borak berkenaan cara nak menyimpan. Beliau ada cerita yang beliau main kutu sebagai simpanan paksa. Maksudnya, simpanan yang memang kita akan wajib buat bulan-bulan.

Harapkan nak transfer setiap bulan ke akaun simpanan? Memang takde la. Duit da hilang dulu. Huhuhu..

Harapkan nak ambil loan/refinancing untuk invest? Kemudian kiranya bulan-bulan wajib bayar loan. Errr, yang ni macam da langgar law investment. Silap2 kena CCRIS free2 je.

Harapkan tak nak usik langsung sebahagian duit dalam bank tu, nak buat simpanan? Perghh, memang solute la orang yang mampu istiqamah buat macam tu. Tahan godaan dan kuat iman sungguh. Hehe..

Jadi disebabkan kebanyakan kita ni iman simpan duit senipis kulit bawang, simpanan paksa ni memang perlu.

Main kutu tu cara tradisional. Sekarang da ada kemudahan autodebit da. Cukup bulan, duit dari bank terus tolak, masuk dalam akaun unit trust. Memang mudah. Berpuluh klien saya memang dapat konsisten menabung tiap-tiap bulan. Tak pernah missed. 

Ni beberapa hari lepas, submit lagi tambahan permohonan untuk buat autodebit tu. Sekecil-kecil nilai tabungan pun, in shaa Allah paling kurang dalam 20 tahun da boleh cecah RM80K. Tu paling kecil tau..

Kutu pun tak le macam ni. (Err kenapa namanya main kutu ya? Misteri nusantara betul.) Hew hew hew.

#jutawanduniaakhirat

No comments:

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...