Friday 16 March 2018

Terlupa

Tadi di IKIM.fm ada motivasi pagi berkenaan TERLUPA.

Ustaz kata terlupa tu memang Allah cipta untuk  kita. Sedangkan Nabi Musa sendiri telah terlupa pesan Allah, yang baginda akan jumpa Nabi Khidir di tempat ikan melompat masuk ke sampannya. Inikan pula kita manusia biasa yang terlupa hal dan pesan manusiawi.

Bila terlupa, Allah angkat dosa dari seseorang itu saat dia terlupa. Allah cipta hikmah terlupa itu agar kita tak terus-terusan ingat peristiwa yang menyedihkan. Contohnya kematian keluarga dan sebagainya.

Tapi kita juga perlu memohon agar keterlupaan kita itu tidak sampai membawa keburukan..

***
Sangat tepat rasanya tajuk ini dibincangkan pada saat kita digemparkan dengan peristiwa menyayat hati yang berlaku semalam.. Usahlah dipersalahkan ibu yang terlupa itu. Anak syurga itu memang Allah mahu ambil kembali. Cuma asbab pemergiannya atas cara itu.

Kita juga adakala boleh sahaja terlupa dan terleka. Cuma kita perlu sentiasa minta padaNya, jangan sampai keterlupaan kita itu membawa kepada keburukan.

No comments:

Pelepasan Cukai 2018

Tahun 2018 bakal berakhir. Tinggal berapa hari sahaja lagi nak buat apa-apa bayaran yang boleh kurangkan cukai. Jadi di sini, saya nak kon...